Powered By Blogger

zaterdag 26 maart 2022

De dagelijkse auto van Enzo Ferrari (VideoFilm)




FIAT 128

De Fiat 128 is een auto die door FIAT werd geproduceerd tussen 1969 en 1985. De auto werd in 1969 geïntroduceerd als opvolger van de Fiat 1100, in 1978 werd de opvolger Fiat Ritmo gepresenteerd.

De Fiat 128 had een compleet nieuwe constructie, een nieuwe motor en voorwielaandrijving. Met een lengte van 385 cm gaf hij een prima binnenruimte, dit concept zou later door vele autofabrikanten opgevolgd worden. 

De 128 werd dan ook gekozen tot Auto van het Jaar 1970.


Na de presentatie van 128-opvolger Fiat Ritmo in 1978 bleef het model nog tot 1985 in productie in Italië. In totaal produceerde Fiat 3.107.000 exemplaren van de 128, inclusief wereldwijd onder licentie gebouwde modellen.

De FIAT Ritmo ABARTH

vrijdag 18 maart 2022

De laatste echte Citroën (VideoFilm)





CITROËN CX  1974

De Citroën CX werd verkocht tussen 1974 en 1991. In totaal werden er 1.169.695 exemplaren van de CX geproduceerd. 

De CX, met zijn opvallend grote en gebogen voorruit, werd verkozen als auto van het jaar 1975 en was een succesnummer voor het Franse merk. Vaak wordt de CX gezien als de ‘laatste echte’ Citroën, voordat Peugeot de controle over het bedrijf nam in 1974.




 
De CX was verkrijgbaar als 4-deurs ‘Berline’, als ‘Break’ en een lange berline-versie: de ‘Prestige’ in benzine-uitvoering en een ‘Limousine’ in diesel-uitvoering. De CX was de opvolger van de ID/DS en beschikte opnieuw over Citroëns unieke hydropneumatische vering systeem.

vrijdag 11 maart 2022

Een auto uit de hogere middenklasse 1968 (VideoFilm)

Audi 100/200/5000

De Audi 100 was een auto uit de hogere middenklasse van het Duitse merk Audi. Het model werd van 1968 tot 1994 geproduceerd in vier modelseries. De 100 was verkrijgbaar in twee uitvoeringen, een sedan en een stationwagen (Avant). Van de eerste en tweede modelserie was de sedan ook in tweedeursversie (coach) beschikbaar. Tevens was er van de eerste modelserie een coupé verkrijgbaar.



Met de Audi 100 C3 bereikte Audi in 1982 een wereldrecord in aerodynamica met een Cw-waarde van 0,30.

De Audi 200 was een luxueuzere en krachtigere uitvoering van de Audi 100-serie, met zaken als airco (met climate control), elektrisch bedienbare ramen en meestal een turbo. Dankzij die turbo waren de 200-C2 en de 200-C3 de snelste massage produceerde zakensedans van hun tijd.

De Audi 5000 werd van 1978 tot 1989 in Noord-Amerika als naam gebruikt voor de Audi 100, daarna heette de auto er ook gewoon 100 en 200.

De Audi 100 C4 werd in 1994 opgevolgd door de Audi A6 en S6. De eerste A6 was nauwelijks meer dan een facelift van de laatste 100.