Powered By Blogger

vrijdag 26 november 2021

Een compacte gezinsauto uit 1974 (VideoFilm)





Volkswagen Golf

De Volkswagen Golf is door een combinatie van techniek en een goed ontwerp het voorbeeld geworden van compacte gezinsauto. Compact en toch lekker ruim van binnen. De Volkswagen Kever kwam rond dezelfde tijd uit, maar die auto werd al snel ingehaald door de populariteit van de Golf. Tegenwoordig zien veel jongeren dit model Golf vaak als scheurijzer.





maandag 22 november 2021

De leukste weetjes over BMW (VideoFilm)



BMW 320 E21 1977


De BMW E21 is een model van het Duitse automerk BMW. Het werd ontworpen onder leiding van Paul Bracq. In 1975 (in de VS: 1977) rolden de eerste modellen uit de 3-serie van de band.

De E21 wordt gezien als BMW's eerste echte 3-serie, die van mei 1975 tot 1983 geproduceerd is. Voorloper van de E21 was het 02 model, beter bekend als 1502, 1602, en 2002. Echter, met de komst van de E21, kreeg BMW een driecijferige type aanduiding. 



     

De E21 kwam alleen maar uit met benzinemotoren. In het begin van de productie kon men kiezen uit verschillende types: de 316, 318, 320 en 320i. Tegen 1977 kwam de 323i erbij en werd de viercilinder 320 vervangen door de 320/6. Zowel de 320/6 als de 323i waren zescilindermotoren. In 1980 kwam er nog de spaarversie bij, de 315

dinsdag 16 november 2021

Een tweedeurs coupé of cabrio ? (VideoFilm)

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Lusso (916C)

Wat was het ?


Een tweedeurs coupé ontworpen door Enrico Fumia, de man die ook de Alfa 164 en Audi Quartz tekende. De basis van de GTV is het ‘Tipo Due’-platform. In de jaren ’90 werden vele producten van Fiat, Alfa Romeo en Lancia op dit platform gebouwd. 

Wat is er zo bijzonder aan ?

→ De eerste luxeauto als sportauto !

Die koplampen. Het is eigenlijk een grote koplamp, maar door de motorkap zijn het twee priemende lampen. Hoe gaaf is dat ? 

Sowieso is de styling briljant. Er was destijds geen auto die erop leek.



Welke variant moet ik hebben?

Het liefste een V6 van na de eerste facelift. De 3.0 V6 wil je hebben. De prestaties, het geluid, de sensatie. Dit is gewoon een miniatuur Ferrari. De prestaties zijn niet bovengemiddeld, maar niet wereldschokkend. De rij-ervaring is dat wel. Het faceliftmodel is net even wat verfijnder en heeft vooral een veel fraaier dashboard.

Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?

Voor 12.500 mille heb je een keurig postfacelift model met 3.0 V6. Een 2.0 V6 Turbo is bijna even snel en veel goedkoper, maar ook wat onderhoud intensiever.