Powered By Blogger

dinsdag 16 november 2021

Een tweedeurs coupé of cabrio ? (VideoFilm)

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24v Lusso (916C)

Wat was het ?


Een tweedeurs coupé ontworpen door Enrico Fumia, de man die ook de Alfa 164 en Audi Quartz tekende. De basis van de GTV is het ‘Tipo Due’-platform. In de jaren ’90 werden vele producten van Fiat, Alfa Romeo en Lancia op dit platform gebouwd. 

Wat is er zo bijzonder aan ?

→ De eerste luxeauto als sportauto !

Die koplampen. Het is eigenlijk een grote koplamp, maar door de motorkap zijn het twee priemende lampen. Hoe gaaf is dat ? 

Sowieso is de styling briljant. Er was destijds geen auto die erop leek.



Welke variant moet ik hebben?

Het liefste een V6 van na de eerste facelift. De 3.0 V6 wil je hebben. De prestaties, het geluid, de sensatie. Dit is gewoon een miniatuur Ferrari. De prestaties zijn niet bovengemiddeld, maar niet wereldschokkend. De rij-ervaring is dat wel. Het faceliftmodel is net even wat verfijnder en heeft vooral een veel fraaier dashboard.

Wat betaal ik daar tegenwoordig voor?

Voor 12.500 mille heb je een keurig postfacelift model met 3.0 V6. Een 2.0 V6 Turbo is bijna even snel en veel goedkoper, maar ook wat onderhoud intensiever.



donderdag 11 november 2021

De familieauto vanaf 1952 (VideoFilm)

Ford Taunus

De Ford Taunus was een familieauto. 
De Taunus 12M, gepresenteerd in 1952, was de eerste nieuwe Duitse Ford na de Tweede Wereldoorlog. 


Het model leek qua styling op de Britse Ford Zephyr. Iets anders wat de nieuwe Ford Taunus 12M gemeen had met zijn Britse Ford neven was het behoud van een oude zijklepper motor in een tijd waarin steeds meer concurrenten waren overgestapt op overhead valve eenheden.



Door de jaren heen zijn er verschillende modellen van deze auto van vroeger op de markt gebracht.

De originele doet denken aan een badkuip, terwijl de nieuwere varianten steeds meer strakke lijnen hebben.

De Ford Taunus verdiende zijn populariteit vooral aan de ruime kofferbakruimte.

Lees verder → De geschiedenis van FORD (VideoFilm)

vrijdag 5 november 2021

Dit kleine autootje viel vooral in de smaak (VideoFilm)

Renault Clio (1990-1998)

Ieder jaar van die eerste generatie, vanaf 1990 dus, zette Renault ongeveer 250.000 Clio's af. Vaak zelfs veel meer dan dat. Het kleintje viel vooral in de smaak door zijn luxueuze basisuitrusting, voor die tijd ongezien onder stadsmussen.

Niet dat dat de reden is dat de Clio op deze weblog zijn pagina krijgt, overigens.

Dat heeft het Renaultje louter te danken aan zijn sportmodellen, van de 16S (of -V, afhankelijk waar je het heetgebakerde Clio-tje zoekt) tot de iconische Clio Williams.

 Lees verder →   HET SUCCES VAN DE RENAULTJES

Checkpoints ?

De roestduivel. Vooral de wielkasten en de koetspanelen rond de achterruit zijn zeer gevoelig. Ook het olieverbruik hou je best in de smiezen, raketjes uit die generatie durven nogal kwistig omspringen met dat zwarte goud.


Verder zijn reserveonderdelen relatief makkelijk te vinden, op uitzondering van specifieke accessoires. Die worden almaar zeldzamer.