Powered By Blogger

maandag 2 november 2020

De geschiedenis van James Bond dé 007

Vaarwel MR.Bond

Sean Connery leefde voort als dé 007

Sean Connery is op 90-jarige leeftijd overleden, meldt zijn familie aan de BBC. De Schotse acteur was vooral bekend als de eerste James Bond.

Connery brak in 1962 door als James Bond in Dr. No. Daarna kroop de Schot nog zes keer in de huid van geheim agent 007. Ook maakte hij in 1983 nog eens zijn opwachting als Bond in Never say never again, een onofficiële Bond-film van een concurrerende filmmaatschappij.

De tien auto's van James Bond

https://www.janwibbelink.nl/search?q=james+Bond

Laatste film

Naast zijn vertolkingen van James Bond had Connery ook rollen in onder meer Murder on the Orient Express (1974), Indiana Jones and the Last Crusade (1989), The Hunt for Red October (1990) en The Rock (1996). De laatste film waarin hij te zien was, was The League of Extraordinary Gentlemen uit 2003.



Bahama's

Connery, die in 2000 werd geridderd door koningin Elisabeth en sindsdien als 'Sir' door het leven ging, overleed in de nacht van vrijdag op zaterdag in zijn slaap op New Providence, het hoofdeiland van de Bahama’s waar hij sinds zijn pensioen in 2006 woonde. 

De acteur laat zijn vrouw Micheline Roquebrune en zoon Jason Connery achter.

zondag 1 november 2020

Een schitterende sportauto met 4 deuren (VideoFilm)

Maserati is een Italiaans merk van sportwagens

Het merk Maserati is opgericht in 1914 in Bologna door de zes gebroeders Maserati: Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Het maakte in eerste instantie bougies en bobines. In 1926 werd de eerste zelf gebouwde raceauto (Tipo 26) gepresenteerd in de Targa Florio, bestuurd door Alfieri Maserati, die prompt won. 

Ook daarna heeft hij talloze races op zijn naam geschreven. Vanaf dat moment tot de jaren vijftig heeft men zich beziggehouden met het bouwen van raceauto's waarbij de 250 F en de "Birdcage" de beroemdste types zijn geweest die buitengewoon succesvol waren.

Aan het einde van de jaren vijftig zag men in dat de fabriek van de racerij niet kon leven, en werd besloten om ook straatauto's te gaan bouwen. 

Het eerste type dat in een behoorlijk grote serie werd gemaakt (bijna 2000 stuks), was de 3500 GTS uit 1957.

100 Jaar Maserati in Maastricht ↓ 2014

https://www.janwibbelink.nl/2014/01/maserati-100-jaar-jubileum-mecc.html

Tijdens de jaren zestig en zeventig bouwde het merk een reputatie op als producent van exclusieve GT's met klinkende namen als de Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en Quattroporte, stuk voor stuk snelle reiswagens die in kleine aantallen werden gefabriceerd. In 1968 nam Citroën Maserati over, wat leidde tot de auto's waarin de hydraulische techniek van Citroën te vinden was.

Midden de jaren zeventig stond de fabriek aan de rand van de afgrond toen Citroën de stekker uit de verliesgevende zaak wilde trekken. 

   

Maserati Biturbo 420

dinsdag 27 oktober 2020

Het verhaal over de Triumph Sportwagen (VideoFilm)

Triumph TR6 

1968-1976

De Triumph TR6 is een sportwagen gebouwd door british Triumph Motor Company tussen 1968 en 1976. 

Het was de bestseller van de TR-serie toen de productie eindigde, een record vervolgens overtroffen door de TR7. Van de 91.850 geproduceerde TR6's werden er 83.480 geëxporteerd; slechts 8.370 werden verkocht in het Verenigd Koninkrijk.

Autosport met een Triumph TR6 

                  en een Austin Healey

https://www.janwibbelink.nl/2014/01/autosport-met-austin-healey-en-triumph.html 

Mijn eerste oldtimer was een Triumph TR 6 uit 1969 in de kleur wit.

Een fantastisch auto en die 6 Cylinder motoren hadden een schitterend geluid.

Het frame, de motor, het lopende toestel, het lichaamkuip en de deuren waren gelijkaardig aan Michelotti-gestileerde TR5[5] (TR250 in de V.S.). De voor-en achterzijde van de auto werd gerestyled door Karmann van Duitsland, hoewel een bron beweert dat de nieuwe vierkante Kamm staart ontwerp was van een niet-gerelateerde Michelotti prototype. 
Een nieuwe afneembare hardtop is in eigen huis ontworpen.
 

dinsdag 20 oktober 2020

Bijzondere Autokerkhoven (VideoFilms)




De jacht op de slapende schoonheden

Roestend blik kan betoveren en ontroeren. 

Ard en Arnoud op de Weegh zijn met dat trekje behept. 

Ze proberen zoveel mogelijk wegkwijnende oldtimers op te sporen en ze een tweede leven te schenken. 

Niet door te restaureren, maar door er over te schrijven.






        Drie unieke Bugatti's gevonden ↓

https://www.janwibbelink.nl/2019/01/drie-unieke-bugattis-gevonden-videofilm.html

Verslag in Dagblad Tubantia

https://www.tubantia.nl/overig/de-jacht-op-de-slapende-schoonheden~abb8cb89/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

Overige bijzondere links




zondag 18 oktober 2020

De geschiedenis van Alfa-Romeo en de Mille-Miglia (VideoFilm)

 110 jaar 

Alfa-Romeo

HET ONTSTAAN VAN EEN LEGENDE

Op 24 juni 1910 werd in Milaan een nieuwe autofabriek opgericht onder de naam A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Enkele jaren later nam de Napolitaanse ondernemer Nicola Romeo het bedrijf over, waarna hij de naam veranderde in Alfa Romeo.

Van de 24 HP – de allereerste Alfa – tot het groene Quadrifoglio-embleem. Van legendarische coureurs als Tazio Nuvolari en Enzo Ferrari, tot Nino Farina en Juan Manuel Fangio. 



Van de overwinning in het allereerste wereldkampioenschap in de autosport met de P2, tot de zege in het eerste Formule 1-wereldkampioenschap met de Alfetta 158. Van de Giulietta tot de Spider, van de Giulia-dynastie tot het Tipo 33-project. Herontdek met FCA Heritage de uitzonderlijke prestaties, auto's en mensen die aan de basis stonden aan de totstandkoming van de Alfa Romeo-legende.

De Mille-Miglia ↓