Powered By Blogger

zondag 1 november 2020

Een schitterende sportauto met 4 deuren (VideoFilm)

Maserati is een Italiaans merk van sportwagens

Het merk Maserati is opgericht in 1914 in Bologna door de zes gebroeders Maserati: Carlo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Het maakte in eerste instantie bougies en bobines. In 1926 werd de eerste zelf gebouwde raceauto (Tipo 26) gepresenteerd in de Targa Florio, bestuurd door Alfieri Maserati, die prompt won. 

Ook daarna heeft hij talloze races op zijn naam geschreven. Vanaf dat moment tot de jaren vijftig heeft men zich beziggehouden met het bouwen van raceauto's waarbij de 250 F en de "Birdcage" de beroemdste types zijn geweest die buitengewoon succesvol waren.

Aan het einde van de jaren vijftig zag men in dat de fabriek van de racerij niet kon leven, en werd besloten om ook straatauto's te gaan bouwen. 

Het eerste type dat in een behoorlijk grote serie werd gemaakt (bijna 2000 stuks), was de 3500 GTS uit 1957.

100 Jaar Maserati in Maastricht ↓ 2014

https://www.janwibbelink.nl/2014/01/maserati-100-jaar-jubileum-mecc.html

Tijdens de jaren zestig en zeventig bouwde het merk een reputatie op als producent van exclusieve GT's met klinkende namen als de Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en Quattroporte, stuk voor stuk snelle reiswagens die in kleine aantallen werden gefabriceerd. In 1968 nam Citroën Maserati over, wat leidde tot de auto's waarin de hydraulische techniek van Citroën te vinden was.

Midden de jaren zeventig stond de fabriek aan de rand van de afgrond toen Citroën de stekker uit de verliesgevende zaak wilde trekken. 

   

Maserati Biturbo 420

dinsdag 27 oktober 2020

Het verhaal over de Triumph Sportwagen (VideoFilm)

Triumph TR6 

1968-1976

De Triumph TR6 is een sportwagen gebouwd door british Triumph Motor Company tussen 1968 en 1976. 

Het was de bestseller van de TR-serie toen de productie eindigde, een record vervolgens overtroffen door de TR7. Van de 91.850 geproduceerde TR6's werden er 83.480 geëxporteerd; slechts 8.370 werden verkocht in het Verenigd Koninkrijk.

Autosport met een Triumph TR6 

                  en een Austin Healey

https://www.janwibbelink.nl/2014/01/autosport-met-austin-healey-en-triumph.html 

Mijn eerste oldtimer was een Triumph TR 6 uit 1969 in de kleur wit.

Een fantastisch auto en die 6 Cylinder motoren hadden een schitterend geluid.

Het frame, de motor, het lopende toestel, het lichaamkuip en de deuren waren gelijkaardig aan Michelotti-gestileerde TR5[5] (TR250 in de V.S.). De voor-en achterzijde van de auto werd gerestyled door Karmann van Duitsland, hoewel een bron beweert dat de nieuwe vierkante Kamm staart ontwerp was van een niet-gerelateerde Michelotti prototype. 
Een nieuwe afneembare hardtop is in eigen huis ontworpen.
 

dinsdag 20 oktober 2020

Bijzondere Autokerkhoven (VideoFilms)




De jacht op de slapende schoonheden

Roestend blik kan betoveren en ontroeren. 

Ard en Arnoud op de Weegh zijn met dat trekje behept. 

Ze proberen zoveel mogelijk wegkwijnende oldtimers op te sporen en ze een tweede leven te schenken. 

Niet door te restaureren, maar door er over te schrijven.






        Drie unieke Bugatti's gevonden ↓

https://www.janwibbelink.nl/2019/01/drie-unieke-bugattis-gevonden-videofilm.html

Verslag in Dagblad Tubantia

https://www.tubantia.nl/overig/de-jacht-op-de-slapende-schoonheden~abb8cb89/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

Overige bijzondere links




zondag 18 oktober 2020

De geschiedenis van Alfa-Romeo en de Mille-Miglia (VideoFilm)

 110 jaar 

Alfa-Romeo

HET ONTSTAAN VAN EEN LEGENDE

Op 24 juni 1910 werd in Milaan een nieuwe autofabriek opgericht onder de naam A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Enkele jaren later nam de Napolitaanse ondernemer Nicola Romeo het bedrijf over, waarna hij de naam veranderde in Alfa Romeo.

Van de 24 HP – de allereerste Alfa – tot het groene Quadrifoglio-embleem. Van legendarische coureurs als Tazio Nuvolari en Enzo Ferrari, tot Nino Farina en Juan Manuel Fangio. 



Van de overwinning in het allereerste wereldkampioenschap in de autosport met de P2, tot de zege in het eerste Formule 1-wereldkampioenschap met de Alfetta 158. Van de Giulietta tot de Spider, van de Giulia-dynastie tot het Tipo 33-project. Herontdek met FCA Heritage de uitzonderlijke prestaties, auto's en mensen die aan de basis stonden aan de totstandkoming van de Alfa Romeo-legende.

De Mille-Miglia ↓

donderdag 15 oktober 2020

Mercedes Gullwing een unieke sportwagen (VideoFilm)



Mercedes-Benz 300SL 

1952-1963

De Mercedes-Benz 300SL (waarbij SL staat voor Sport Leicht) is een tweepersoons auto van het Duitse automerk Mercedes-Benz, die vanaf 1952 tot 1963 werd vervaardigd.

Om na de Tweede Wereldoorlog weer aan de autoracerij deel te kunnen nemen, had Mercedes-Benz de 300SLR ontwikkeld, een tweepersoons racewagen in navolging van de roemruchte W196 racewagen. 

De 300SL was in twee types te onderscheiden: de W 198 I en de       Wc198 II.   300SL Coupé   300SL Coupé 1955


In eerste instantie was het een puur op racen ontworpen auto en daarom in 1952 maar in een oplage van 10 stuks gebouwd. De auto werd ingezet in snelheidsritten, zoals de Mille Miglia, de Carrera Panamericana en de andere ritten, waarin men met de wagen grote successen bereikte.

De wagen was voorzien van de M 198-motor, die de 1179 kilo wegende wagen in 9 seconden naar de 100 km/h bracht. Deze 3-liter 6-cilinder lijnmotor was voorzien van een Bosch direct-inspuitsysteem, waardoor een vermogen van 175 pk kon worden opgewekt, 60 pk meer dan bij de standaardmotor van de 300. 

De topsnelheid bedroeg 225 km/h. Toen bleek dat deze wagen zeer aansprak bij liefhebbers van dit soort sportwagens, werden in de periode 1954-1957 1400 exemplaren gebouwd van de 300SL Coupé. Deze motor kreeg in de loop van de tijd meer wijzigingen, waardoor het vermogen tot 215 pk was opgelopen en de topsnelheid, afhankelijk van het type achterasoverbrenging, varieerde tussen de 235 en 269 km/h.