Powered By Blogger

dinsdag 27 oktober 2020

Het verhaal over de Triumph Sportwagen (VideoFilm)

Triumph TR6 

1968-1976

De Triumph TR6 is een sportwagen gebouwd door british Triumph Motor Company tussen 1968 en 1976. 

Het was de bestseller van de TR-serie toen de productie eindigde, een record vervolgens overtroffen door de TR7. Van de 91.850 geproduceerde TR6's werden er 83.480 geëxporteerd; slechts 8.370 werden verkocht in het Verenigd Koninkrijk.

Autosport met een Triumph TR6 

                  en een Austin Healey

https://www.janwibbelink.nl/2014/01/autosport-met-austin-healey-en-triumph.html 

Mijn eerste oldtimer was een Triumph TR 6 uit 1969 in de kleur wit.

Een fantastisch auto en die 6 Cylinder motoren hadden een schitterend geluid.

Het frame, de motor, het lopende toestel, het lichaamkuip en de deuren waren gelijkaardig aan Michelotti-gestileerde TR5[5] (TR250 in de V.S.). De voor-en achterzijde van de auto werd gerestyled door Karmann van Duitsland, hoewel een bron beweert dat de nieuwe vierkante Kamm staart ontwerp was van een niet-gerelateerde Michelotti prototype. 
Een nieuwe afneembare hardtop is in eigen huis ontworpen.
 

dinsdag 20 oktober 2020

Bijzondere Autokerkhoven (VideoFilms)




De jacht op de slapende schoonheden

Roestend blik kan betoveren en ontroeren. 

Ard en Arnoud op de Weegh zijn met dat trekje behept. 

Ze proberen zoveel mogelijk wegkwijnende oldtimers op te sporen en ze een tweede leven te schenken. 

Niet door te restaureren, maar door er over te schrijven.






        Drie unieke Bugatti's gevonden ↓

https://www.janwibbelink.nl/2019/01/drie-unieke-bugattis-gevonden-videofilm.html

Verslag in Dagblad Tubantia

https://www.tubantia.nl/overig/de-jacht-op-de-slapende-schoonheden~abb8cb89/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

Overige bijzondere links




zondag 18 oktober 2020

De geschiedenis van Alfa-Romeo en de Mille-Miglia (VideoFilm)

 110 jaar 

Alfa-Romeo

HET ONTSTAAN VAN EEN LEGENDE

Op 24 juni 1910 werd in Milaan een nieuwe autofabriek opgericht onder de naam A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Enkele jaren later nam de Napolitaanse ondernemer Nicola Romeo het bedrijf over, waarna hij de naam veranderde in Alfa Romeo.

Van de 24 HP – de allereerste Alfa – tot het groene Quadrifoglio-embleem. Van legendarische coureurs als Tazio Nuvolari en Enzo Ferrari, tot Nino Farina en Juan Manuel Fangio. 



Van de overwinning in het allereerste wereldkampioenschap in de autosport met de P2, tot de zege in het eerste Formule 1-wereldkampioenschap met de Alfetta 158. Van de Giulietta tot de Spider, van de Giulia-dynastie tot het Tipo 33-project. Herontdek met FCA Heritage de uitzonderlijke prestaties, auto's en mensen die aan de basis stonden aan de totstandkoming van de Alfa Romeo-legende.

De Mille-Miglia ↓

donderdag 15 oktober 2020

Mercedes Gullwing een unieke sportwagen (VideoFilm)



Mercedes-Benz 300SL 

1952-1963

De Mercedes-Benz 300SL (waarbij SL staat voor Sport Leicht) is een tweepersoons auto van het Duitse automerk Mercedes-Benz, die vanaf 1952 tot 1963 werd vervaardigd.

Om na de Tweede Wereldoorlog weer aan de autoracerij deel te kunnen nemen, had Mercedes-Benz de 300SLR ontwikkeld, een tweepersoons racewagen in navolging van de roemruchte W196 racewagen. 

De 300SL was in twee types te onderscheiden: de W 198 I en de       Wc198 II.   300SL Coupé   300SL Coupé 1955


In eerste instantie was het een puur op racen ontworpen auto en daarom in 1952 maar in een oplage van 10 stuks gebouwd. De auto werd ingezet in snelheidsritten, zoals de Mille Miglia, de Carrera Panamericana en de andere ritten, waarin men met de wagen grote successen bereikte.

De wagen was voorzien van de M 198-motor, die de 1179 kilo wegende wagen in 9 seconden naar de 100 km/h bracht. Deze 3-liter 6-cilinder lijnmotor was voorzien van een Bosch direct-inspuitsysteem, waardoor een vermogen van 175 pk kon worden opgewekt, 60 pk meer dan bij de standaardmotor van de 300. 

De topsnelheid bedroeg 225 km/h. Toen bleek dat deze wagen zeer aansprak bij liefhebbers van dit soort sportwagens, werden in de periode 1954-1957 1400 exemplaren gebouwd van de 300SL Coupé. Deze motor kreeg in de loop van de tijd meer wijzigingen, waardoor het vermogen tot 215 pk was opgelopen en de topsnelheid, afhankelijk van het type achterasoverbrenging, varieerde tussen de 235 en 269 km/h.

donderdag 8 oktober 2020

De geschiedenis van de Jaguar E-Type 1961-1974 (VideoFilm)



Enzo Ferrari noemde de Jaguar E-Type de mooiste auto ooit

Naar navigatie springenNaar zoeken springen
Jaguar E-type
Ol car06a.JPG
MerkJaguar Cars
Vlag van het Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk
TypeE-type (XK-E) Series I
Productiejaren1961-1968
Productieaantal~38.412
Klassesportwagen
VoorgangerXK150
SoortgelijkFerrari 275
OntwerperMalcolm Sayer
FabriekBrowns Lane
Motor3781/4235 cc I6
Vermogen in pk265 (3,8 l)
Afmetingen (L×B×H)4,45 x 1,64 x 1,19
4,69 x 1,64 x 1,28 m
Wielbasis2438
2.667 mm
Draaicirkel11,28 m
Massa1256
1315
1401 kg
Portaal  Portaalicoon  Auto
Jaguar E-type series 2
Jaguar E-Type series 2 coupé 1968.jpg
BedrijfBritish Leyland
Vlag van het Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk
MerkJaguar Cars
Vlag van het Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk
TypeE-type (XK-E) Series II
Productiejaren1969-1971
Productieaantal~22.916
FabriekBrowns Lane
Motor4235 cc I6
Afmetingen (L×B×H)4,45 x 1,64 x 1,19
4,69 x 1,64 x 1,28 m
Wielbasis2438
2667 mm
Draaicirkel11,28
12,13 (OTS) m
Massa1256
1315
1401 kg
Portaal  Portaalicoon  Auto
Jaguar E-type series 3
'74 Jaguar E-Type Convertible (Hudson).JPG
BedrijfBritish Leyland
Vlag van het Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk
MerkJaguar Cars
Vlag van het Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk
TypeE-type (XK-E) Series III
Productiejaren1971-1974
Productieaantal~15.287
OpvolgerXJ-S
FabriekBrowns Lane
Motor5,3 l V12
Vermogen in pk272
Afmetingen (L×B×H)4,67 x 1,64 x 1,24 m
Wielbasis2.667 mm
Massa1451
1474 kg
Portaal  Portaalicoon  Auto


De Jaguar E-type of ook Jaguar XK-E is een model van autoconstructeur Jaguar Cars waarvan tussen 1961 en 1974 drie generaties gebouwd werden. 

De E-type betekende een revolutie in het ontwerp, de prestaties en de besturing van sportwagens. De prijs lag een stuk lager dan die van de concurrerende modellen waardoor de verkoop hoog lag. In veertien jaar tijd werden meer dan 70.000 exemplaren verkocht. 

De Jaguar E-type staat op de eerste plaats in de Top sportwagens van de jaren 60-lijst.

Nadat Jaguar in de jaren vijftig een aantal successen had behaald met de Jaguar D-Type op de 24 uur van Le Mans werd besloten een nieuwe sportwagen te ontwikkelen die de Jaguar XK150 moest vervangen. 

De E-type kreeg een revolutionair carrosserieontwerp, van de hand van Malcolm Sayer die eerder bij de Bristol Aeroplane Company vliegtuigen had ontworpen. 

De rondingen en inkepingen waren er niet alleen voor de sier maar waren juist zorgvuldig berekende aerodynamische vormen. Sayers geheime wapen was om wolslierten op de auto te plakken en daarmee de luchtstroom te bestuderen als de auto in de windtunnel stond. 

Ook liet hij de auto met wolslierten fotograferen als er buiten gereden werd in verschillende weersomstandigheden.

Series 1[bewerken | brontekst bewerken]

De E-type Series I werd in Europa geïntroduceerd op 15 maart 1961 op de Autosalon van Genève en in de Verenigde Staten in april datzelfde jaar op de autosalon van New York. Toen de auto voor het eerst getoond werd noemde Enzo Ferrari het de mooiste auto ooit. 

De auto was ontworpen als een tweezitter GT coupé (FHC) en een tweezitter cabriolet (OTS). 

Het eerste half jaar werden op een paar na alleen E-type's gebouwd met het stuur aan de linker kant, voornamelijk voor de Amerikaanse markt. 

Slechts een paar werden gebouwd voor de Britse markt en die werden geleverd aan speciaal geselecteerde beroemdheden. De rest moest een half jaar wachten.

De Series 1 kreeg een 3,8 liter 6-in-lijnmotor die van de XK150S kwam. 

De eerste 500 exemplaren hadden een vlakke vloer en uitwendige motorkapsloten. 

Deze eerste exemplaren zijn daardoor zeldzamer en dus waardevoller dan de latere. In 1964 werd de cilinderinhoud opgetrokken tot 4,2 liter. De Series 1 kreeg een topsnelheid van 241 km/u.

Alle E-types kregen onafhankelijke wielophanging en bekrachtigde schijfremmen op de vier wielen, twee ongewone voorzieningen voor die tijd. 

De 3,8 l-versies hadden met leer beklede kuipstoelen, een centraal geplaatst instrumentenpaneel van aluminium, dat vanaf 1963 in vinyl en leder werd uitgevoerd, en een manuele vierversnellingsbak zonder Synchromesh in de eerste versnelling.

De 4,2 l-versies hadden comfortabelere stoelen, verbeterde remmen en elektronica en Synchromesh op de eerste versnelling. Verder voerde de 4,2 Jaguar 4.2 Litre E-type op het kofferembleem terwijl de 3,8 simpelweg Jaguar vermeldde.

In 1966 werd ook een 2+2 coupéversie toegevoegd. Deze had een verlengde wielbasis en kon verkregen worden met een automatische versnellingsbak.


Gevonden een Jaguar E-type ↓

https://www.janwibbelink.nl/2013/10/gevonden-jaguar-e-type.html