Powered By Blogger

dinsdag 20 oktober 2020

Bijzondere Autokerkhoven (VideoFilms)




De jacht op de slapende schoonheden

Roestend blik kan betoveren en ontroeren. 

Ard en Arnoud op de Weegh zijn met dat trekje behept. 

Ze proberen zoveel mogelijk wegkwijnende oldtimers op te sporen en ze een tweede leven te schenken. 

Niet door te restaureren, maar door er over te schrijven.






        Drie unieke Bugatti's gevonden ↓

https://www.janwibbelink.nl/2019/01/drie-unieke-bugattis-gevonden-videofilm.html

Verslag in Dagblad Tubantia

https://www.tubantia.nl/overig/de-jacht-op-de-slapende-schoonheden~abb8cb89/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

 

Overige bijzondere links




zondag 18 oktober 2020

De geschiedenis van Alfa-Romeo en de Mille-Miglia (VideoFilm)

 110 jaar 

Alfa-Romeo

HET ONTSTAAN VAN EEN LEGENDE

Op 24 juni 1910 werd in Milaan een nieuwe autofabriek opgericht onder de naam A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Enkele jaren later nam de Napolitaanse ondernemer Nicola Romeo het bedrijf over, waarna hij de naam veranderde in Alfa Romeo.

Van de 24 HP – de allereerste Alfa – tot het groene Quadrifoglio-embleem. Van legendarische coureurs als Tazio Nuvolari en Enzo Ferrari, tot Nino Farina en Juan Manuel Fangio. 



Van de overwinning in het allereerste wereldkampioenschap in de autosport met de P2, tot de zege in het eerste Formule 1-wereldkampioenschap met de Alfetta 158. Van de Giulietta tot de Spider, van de Giulia-dynastie tot het Tipo 33-project. Herontdek met FCA Heritage de uitzonderlijke prestaties, auto's en mensen die aan de basis stonden aan de totstandkoming van de Alfa Romeo-legende.

De Mille-Miglia ↓

donderdag 15 oktober 2020

Mercedes Gullwing een unieke sportwagen (VideoFilm)



Mercedes-Benz 300SL 

1952-1963

De Mercedes-Benz 300SL (waarbij SL staat voor Sport Leicht) is een tweepersoons auto van het Duitse automerk Mercedes-Benz, die vanaf 1952 tot 1963 werd vervaardigd.

Om na de Tweede Wereldoorlog weer aan de autoracerij deel te kunnen nemen, had Mercedes-Benz de 300SLR ontwikkeld, een tweepersoons racewagen in navolging van de roemruchte W196 racewagen. 

De 300SL was in twee types te onderscheiden: de W 198 I en de       Wc198 II.   300SL Coupé   300SL Coupé 1955


In eerste instantie was het een puur op racen ontworpen auto en daarom in 1952 maar in een oplage van 10 stuks gebouwd. De auto werd ingezet in snelheidsritten, zoals de Mille Miglia, de Carrera Panamericana en de andere ritten, waarin men met de wagen grote successen bereikte.

De wagen was voorzien van de M 198-motor, die de 1179 kilo wegende wagen in 9 seconden naar de 100 km/h bracht. Deze 3-liter 6-cilinder lijnmotor was voorzien van een Bosch direct-inspuitsysteem, waardoor een vermogen van 175 pk kon worden opgewekt, 60 pk meer dan bij de standaardmotor van de 300. 

De topsnelheid bedroeg 225 km/h. Toen bleek dat deze wagen zeer aansprak bij liefhebbers van dit soort sportwagens, werden in de periode 1954-1957 1400 exemplaren gebouwd van de 300SL Coupé. Deze motor kreeg in de loop van de tijd meer wijzigingen, waardoor het vermogen tot 215 pk was opgelopen en de topsnelheid, afhankelijk van het type achterasoverbrenging, varieerde tussen de 235 en 269 km/h.