Powered By Blogger

zondag 27 september 2020

Studebaker kogelneus je vindt hem mooi of niet mooi, maar hij is wel populair ! (VideoFilm)



De geschiedenis van de Studebaker Kogelneus

Studebaker was een bedrijf met een reputatie voor het produceren van indrukwekkende auto ontwerpen. Toen het de beroemde "kogelneus" naar buiten bracht, dachten velen dat het een radicaal nieuw idee was; te radicaal voor de tijd. 

Eigenlijk, Studebaker en andere bedrijven had gespeeld rond voor een paar decennia met het idee van een kogel neus kegel vorm als onderdeel van het ontwerp voor de voorkant van een auto. Het begon niet met de 1950 Studebaker Champion, maar werd gebruikt op de 1948 Tucker als een derde koplamp. Zelfs Studebaker speelde al enkele jaren met het idee. Tucker had gebruikt een kogel neus in 1948 en Ford had ook een vorm van kogel neus op hun 1949 club coupe en Oldsmobile gebruikt een versie op hun concept car in 1956. Studebaker produceerde 343.164 auto's in 1950 en 268.564 auto's in 1951. Als die cijfers kloppen, dan waren er in totaal 611.728 Studebakers met een neuscorrectie.

De kogelneus modellen waren in drie verschillende grootte voertuigen: de kampioen, de commandant, en de Land Cruiser



De voorkant van deze voertuigen was gekoppeld aan grote wrap-around achterruiten te maken voor spectaculaire auto's en de mensen grapten: "Welke kant gaat het?" Studebaker had bereikt verkoop records met haar 1947-1949 modellen en het bedrijf had hoge verwachtingen dat nieuwe 1950 modellen zou ook doen. Studebaker vond de ontwerpen werden zeer goed aanvaard door het publiek als het introduceerde een nieuwe V8 motor en een Automatic Drive transmissie. De fabriek in South Bend voegde een derde ploeg toe en de fabrieken in Zuid-Californië en Canada werkten in de buurt van capaciteit.

De viering van de succesvolle jaren voor Studebaker werd gemodereerd door de Koreaanse Oorlog en het bedrijf voelde zich nodig om opnieuw te helpen in een oorlogsinspanning.

donderdag 24 september 2020

Met de oldtimer op pad (Video)

Oldtimers doen Zuidhorn aan

21 september 2020   

Vertrek en finish bij In ’t Holt 1654

 Afgelopen zondag deden leden van de Veteranen Automobiel Club Roadstar in hun Oldtimers Zuidhorn aan. In de ochtend verzamelden een 15 tal chauffeurs zich met hun automobielen aan de start bij In ’t Holt 1654.

Na de koffie werd een mooie rit, uitgezet door Priet senior uit Zuidhorn, gevolgd. Deze ging via Drenthe en het Zuidelijk Westerkwartier weer naar Zuidhorn met een tussenstop in Leek op het landgoed Nienoord. 

Rond vier uur in de middag reed de stoet via de Hoofdstraat naar het Grand Café waar organisator Priet de chauffeurs hun plek wees. Met het statige hotel op de achtergrond genoot het gezelschap vervolgens op het terras van een verfrissend drankje.

De club is opgericht in 1996 en heeft eigenaren van oldtimers gefabriceerd vóór 1950 als leden. Hun doelstelling is het in stand houden van en bevorderen van de conservatie en restauratie van antieke automobielen Daarnaast organiseren de leden demonstratie-, en toer ritten.

vrijdag 18 september 2020

Een bijzondere hobby (VideoFilm)

Andijker Gerard Oud handelt in oldtimers: geen roestbakken, maar pareltjes

ANDIJK - Oldtimers zijn de passie van Andijker Gerard Oud. Amerikaanse oldtimers welteverstaan. Waar veel mensen auto's zien die rijp zijn voor de sloop, ziet hij vooral pareltjes met allemaal een eigen verhaal. ↓

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/271026/andijker-gerard-oud-handelt-in-oldtimers-geen-roestbakken-maar-pareltjes

Rolls Royce onder de vrachtwagens

Het begon toen hij tiener was met klassieke brommers. Maar de grote Amerikaanse auto's laten zijn hart inmiddels sneller slaan. Z'n favoriet ? Dat is een Diamond T., een truck uit 1945. "In principe is alles te koop, maar het liefste hou ik deze het langste in het bezit. 

Dit is een hele zeldzaam voertuig en werd ook wel de Rolls Royce onder de vrachtwagens genoemd."

https://www.janwibbelink.nl/2020/01/unieke-oldtimer-chevrolet-corvette-1953.html