Powered By Blogger

donderdag 9 juli 2020

Ferrari ligt op de bodem van het IJ (Video)


’Duikers treffen Ferrari op bodem van het IJ’


AMSTERDAM - Duikers van de brandweer hebben een Ferrari in het IJ bij Amsterdam gevonden. Ze kwamen het voertuig toevallig op het spoor tijdens een oefening. Het gaat om een Ferrari Mondial uit 1987.





De auto werd 17 juni aangetroffen door de duikers. 
Daarop is de politie ingelicht. 
Mogelijk gaat het om een gestolen exemplaar. 
Twee weken later is opnieuw naar het voertuig gedoken.
De Ferrari zou op de kop in het modderige water liggen. „Zodra de auto uit het water is zal het elders worden onderzocht om een eventueel misdrijf uit te kunnen sluiten”, meldt een politiewoordvoerder tegen AT5. 
„Dat het om een Ferrari gaat die in het IJ ligt, dat is natuurlijk wel opmerkelijk. 
Het is onze plicht als politie om uit te zoeken wat daar gebeurd is.”

De auto wordt vandaag uit het IJ getrokken, mits dat lukt vanwege het vele zand en modder.

#Duikteam van #defensie hebben in samenwerking met de politie #Amsterdam onderzoek gedaan,naar een gestolen Ferrari Mondial uit bouwjaar 1987. 
De auto was 26jr geleden als vermist opgegeven. De auto ligt op de bodem van het IJ zit muurvast in de klei op kop van het java-eiland.

Wereldberoemd door zijn rol in de televisie reeks “the Saint’.(VideoFilm)





VOLVO P1800/1800S/1800ES (1961-1973)

Productieaantal: 39.414, waarvan 5.078 exemplaren van de 1800 ES


Motor: viercilinder in lijn, kopkleppen, 1.778 cm3, boring x slag 84,14 x 80 mm, 74 kW (100 pk) bij 5.500 t.p.m., vanaf 1968 79 kW (108 pk) bij 5.800 t.p.m. In 1968 verscheen ook een 2,0-literversie: 1.986 cm3 (boring x slag 88,9 x 80 mm), met carburateur en 85 kW (115 pk), in 1969 gevolgd door een versie met brandstofinspuiting en 88 kW (120 pk)


Transmissie: handmatig te bedienen vierversnellingsbak, idem met overdrive of een drietrapsautomaat, alle met de versnellingshendel op de vloer
Remmen: hydraulisch bediende schijven voor en trommels achter, latere modellen waren voorzien van schijfremmen rondom
Afmetingen: lengte 435 cm (ES 438.5), wielbasis 245 cm

zaterdag 4 juli 2020

Altijd welkom om een oldtimer of een broodje te kopen (VideoFilm)




Het GEHEIM van NICO AALDERING

Werner Budding

In aflevering 4 van Cars and Characters ga ik op bezoek bij een van 's werelds grootste classiccar dealers, Nico Aaldering. 
Hij vertelt zijn geheim, hoe The Gallery zo groot is geworden, dat hij wel 500 klassieke auto's per jaar verkoopt. 
Nico laat alle opslagloodsen zien, waar honderden klassiekers staan. 
En we gaan rijden, met een fenomenale Maserati 450S.

vrijdag 3 juli 2020

Een lief, schattig en eigenwijs merk (VideoFilm)

Saab 9000 CSE Aero: achtergrond en geschiedenis special


De Saab 9000 is een bewijs van hoe een generiek product toch individualistisch kan zijn.
Saab is altijd een lief, schattig en eigenwijs merk geweest. 

Met de Saab 9000 was dat niet anders. Eigenlijk was Saab het automobiele equivalent van een klein kind met een iets te hoog IQ. 

Ze deden alles anders, soms ook letterlijk om het anders zijn. 


Als Saab regenpakken ging maken, zouden ze waarschijnlijk serieus overwegen om ze te vervaardigen uit papier-maché. 
Niet omdat het aantoonbaar beter is, maar waarom niet ? 
Van die plastic regenjassen wordt je toch ook kleddernat van het zweet ?
Steely Dan

 De gekke gedachtekronkel van het Zweedse merk leidde tot een hoop frustratie én euforie. 
Want hun producten zaten vol met superieure ideeën én matige uitwerkingen ervan. 

Ook met de Saab 9000
Dat zorgde er wel voor dat Saab een speciaal plaatsje had bij iedere autoliefhebber. Een beetje de Steely Dan van de autowereld. Net even wat anders, razend knappe ideeën en zeer aparte stijl. 
Hierdoor is er een enorme en fanatieke fanschare, maar is er ook een reden dat je ze niet elke dag op de radio hoort.

SAAB DE ALLERZELDZAAMSTE ↓

 https://www.janwibbelink.nl/2016/09/saab-is-zeer-bijzonder-videofilm.html

donderdag 25 juni 2020

Waarom werd deze auto gerestaureerd ? (VideoFilm)


Restauratie van een Austin A35 uit 1957

Tom's besluit om een ​​oude race-vriend, Cliff, te bezoeken.
Cliff heeft een geweldige verzameling auto's, maar Tom's grootste interesse ligt bij Cliff's zoon Sam.

Sam heeft een Austin A35 uit 1957 die door een anonieme persoon is gerestaureerd als onderdeel van een liefdadigheidsprogramma. Leun achterover en geniet van deze aflevering terwijl we ontdekken hoe en waarom Sam's auto werd gerestaureerd.