Powered By Blogger

woensdag 22 januari 2020

Ford bouwt auto's in Amsterdam (VideoFilm)


Bijna vijftig jaar lang heeft Ford in Nederland auto’s gemaakt

Jonge mensen weten het niet eens meer, maar bijna vijftig jaar lang heeft Ford in Nederland auto’s gemaakt, van de jaren dertig tot begin jaren tachtig van de vorige eeuw. 

In al die jaren verlieten een paar honderdduizend auto’s de fabriekspoorten aan de Amsterdamse Hemweg, in het westelijk havengebied.

Afbeeldingsresultaat voor Ford Mustang 1967

Op 15 mei 1933 werd de Nederlandse Ford-fabriek in Amsterdam officieel geopend. 
Ook Nederland krijgt zo zijn eigen vestiging. Rotterdam lijkt de meest geëigende plaats. Er wordt grond aangekocht, het bouwterrein bouwrijp gemaakt. 
Henry Ford zal hoogstpersoonlijk de eerste 
 steen leggen, op doorreis van eenzelfde bijeenkomst in Keulen.

Aangekomen op de bouwplaats, spreekt hij zijn veto uit.
De bouwplaats ligt niet aan het water, een eis voor alle Ford-fabrieken. Hij maakt rechtsomkeer en vertrekt, de aanwezigen verbijsterd achterlatend. Korte tijd later maakt Amsterdam van de gelegenheid gebruik en biedt een alternatieve locatie aan: pal naast het Noordzeekanaal. Schepen met onderdelen kunnen hier letterlijk naast de fabriek afmeren, precies zoals Ford het wil.




Nieuwe toekomst

In 1975 lijkt een nieuwe toekomst voor Ford aan te breken. De assemblage van personenwagens heeft inmiddels plaatsgemaakt voor die van de Transit-bestelwagen. Amsterdam wordt het centrum voor bedrijfswagens. 

De fabriek wordt uitgebreid voor de productie van een geheel nieuwe, zware vrachtwagen, de Transcontinental

 De verwachtingen zijn hoog. Ten onrechte blijkt al snel. De truck is geen succes. Bij elk afgeleverd exemplaar moet flink geld bij, zo’n 23.000 gulden volgens becijferingen. Na 8000 stuks besluit Ford de stekker uit het project te trekken. In 1981 gaat de fabriek definitief op slot, massale protesten ten spijt. Ruim 1100 werknemers komen op straat te staan. De Nederlandse Ford-fabriek is daarmee definitief verleden tijd.

vrijdag 17 januari 2020

Unieke oldtimer Chevrolet Corvette (VideoFilm)


Chevrolet Corvette C1 Roadster

Inmiddels is de zesde generatie Corvette op de markt en deze auto mag toch wel met recht een icoon genoemd worden. Tegenwoordig is de Corvette eigenlijk de enige keus als je veel pk’s voor relatief weinig geld wilt hebben, maar bij de eerste generatie, de C1, was dit toch anders. 

De eerste twee jaar van zijn leven beschikte de C1 namelijk over een 6 cilinder met een magere 150 pk. Lees verder ↓

https://www.autoblog.nl/archive/2007/12/02/klassiekers-chevrolet-corvette-c1-roadster


Chevrolet Corvette museum 
ingestort 
https://www.janwibbelink.nl/2014/03/derde-chevrolet-corvette-uit-diepte.html




dinsdag 7 januari 2020

Range Rover 1987 grondlegger van het luxe 4x4 SUV-segment (VideoFilm)

Range Rover Classic (1987)

De Range Rover Classic is de grondlegger van het luxe SUV-segment. 
INTRAGA  Goor - Enschede  Dealer voor Twente 1977-1999.

Veiling van de eerste Range-Rover
https://www.janwibbelink.nl/2014/08/veiling-van-de-eerste-range-rover-v8.html

Een auto met de terreinvaardigheid van een Land Rover, maar met veel betere prestaties, meer comfort en weelderige luxe. In deze nieuwe aflevering van Peters proefrit neemt Peter Hilhorst je mee in dit stijlicoon.   Lees verder ↓ 
https://www.autovisie.nl/video/range-rover-classic-1987-peters-proefrit-71/