42 jaar
dezelfde auto in je garage staan hebben, dat houden er maar weinig vol. Wanneer
het echter gaat over de Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Touring, dan begrijpen
we dat volkomen. Dat is alsof je de Mona Lisa in de slaapkamer hebt hangen. “Nu
is het tijd dat iemand anders de zorg over mijn Alfa overneemt”, zegt
Jan-Willem Martens. Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !
“Ik heb meer
dan de helft van zijn en mijn leven voor die auto gezorgd.
Het is tijd om hem
aan de volgende ‘custodian’ over te laten.” Jan-Willem Martens is 69 intussen
en kreeg eind jaren 70 via zijn vader deze prachtige Alfa in zijn bezit. De 8C
2900 is zowel in open als in gesloten vorm een absolute parel aan het
autofirmament.
Hij hoort samen met de Bugatti Type 57SC Atlantic en de Mercedes
SSK tot de iconen van de vooroorlogse auto-industrie. Van de open 8C 2900
bestaan er slechts 27 exemplaren, maar de berlinetta is nog zeldzamer: vijf
stuks.
Wie kent de
Volkswagen Kever uit de Herbie-filmklassiekers niet ? De spraakmakende 'Love
Bug' met startnummer 53 kon zelf rijden. Maar hoe deed Disney dat in de jaren
zestig ?
In een nieuwe aflevering van Sjoerds Weetjes laat Autovisie-redacteur
Sjoerd van Bilsen het aan de hand van de originele Herbie zien ! Herbies Goes Monte-Carlo ↓
De RAC TT
(Royal Automobile Club Tourist Trophy) geldt als de onofficiële hoofdrace van
de Goodwood Revival. Hier wordt echt hard tegen had geracet - in dit geval met
vooral Jaguars E-Type en Shelby's Cobra, maar zelfs een Ferrari 250 GTO ter
waarde van enkele miljoenen. Only at Goodwood ! LE-MANS CLASSICS ↓ https://janwib.blogspot.com/2014/07/le-mans-classic-2014-videofilms.html
Over de kop
Omdat menig
coureur tijdens de Goodwood Revival zo met het mes tussen tanden rijdt, gaat
het ook wel eens mis. Zoals in deze cuprace met de Austin A35 - één auto gaat
wijd, verliest grip, stikt over en rol over de kop. Gelukkig zijn er wel
moderne veiligheidsvoorzieningen aanwezig ↓
Het waren
tumultueuze tijden voor Austin-Healey aan het einde van de jaren 60.
Het
bedrijf viel destijds onder British Motor Corporation Limited (BMC), dat in
1966 samen ging met Jaguar Motors Limited.
Het kreeg toen de nieuwe naam
British Motor Holdings Limited (BMH). Weer twee jaar later gingen BMH en
Leyland Motors Limited samen en werd British Leyland Motor Corporation gevormd.
De directeur van Leyland kreeg het voor het zeggen en uit kostenbesparing
werden contracten met 'consultants' als Donald Healey en John Cooper beëindigd.
De laatste
van de band
Toch
betekende het vertrek van Healey niet het einde van de 'big Healey', zoals de
Austin-Healey 3000 werd genoemd. De auto voldeed niet langer aan de eisen die
er in de Verenigde Staten werden gesteld aan nieuwe auto's en aangezien dat de
belangrijkste markt was, werd de productie gestaakt.
Dit exemplaar, met
chassisnummer HBJ843025, is de allerlaatste auto die ooit van de productieband
liep in december 1967. Later zijn er nog drie auto's gebouwd, twee in 1967 en
eentje van reserve-onderdelen in maart 1968.