Powered By Blogger

zaterdag 27 oktober 2018

Volkswagen geschiedenis (VideoFilm)






De OldtimerStory van Volkswagen door Ferdinand Porsche

De Volkswagen Kever is ontworpen door de geniale Ferdinand Porsche
Hij haalde in 1934 de opdracht binnen om een auto voor het volk te maken. 
De auto moest minstens 100 km/uur kunnen rijden, een hellingspercentage van 30% aankunnen, luchtgekoeld zijn, zuinig met benzine omspringen en vier personen kunnen vervoeren.



De eerste prototypes werden in 1936 gemaakt. 
Deze zijn door de Duitse overkoepelende organisatie voor autobouwers RDA aan harde tests onderworpen.


Ondanks het breken van krukassen, versnellingspoken en kabels van de remmen, werd toch een positief advies uitgebracht. 
Daarop kreeg Porsche de opdracht om nog dertig Kevers te maken. In 1937 reden deze 30 prototypes in totaal 2,4 miljoen kilometer. 
De prototypes hadden geen achterruit, waardoor ze iets weghadden van Kevers. Zo komt de Kever aan haar naam.

70 jaar Volkswagen over Volkswagen

https://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/geschiedenis





https://janwib.blogspot.com/2015/10/volkswagen-treffen-in-duitsland.html


vrijdag 26 oktober 2018

Schitterende wintertrial (VideoFilm)

The Winter Trial 2017

De start was op 22 januari 2017 in het traditionele Chateau st Gerlach bij Maastricht en de finish was op vrijdag 27 januari in de buurt van Salzburg in Oostenrijk.

De eerste recce vond al plaats in juni. 
Bart en Mark hebben nieuwe wegen gevonden om te ontdekken, nieuwe hotels om te ervaren en nieuwe lunches om van te genieten. 
Je kon nieuwe gebieden ontdekken die niet worden bezocht door toeristen of zakenmensen en we overschreden grenzen op afgelegen en verborgen kruispunten.
Het beloofte weer een geweldig avontuur te worden waar je aan kon beginnen.

Hoewel The Winter Trial een evenement is dat wordt gereden onder sneeuwachtige omstandigheden (hopelijk) en daarom mogelijk zwaar genoeg is voor de meesten van ons, is het ook een zeer sociaal evenement waar je oude vrienden zult ontmoeten en zeker een paar nieuwe vrienden zult maken in de late uren op de bar.

Mark en Timo hebben de laatste verkenning voltooid. De route staat. 






Twee zekerheden uit de jaren tachtig ! (Video)


VW GOLF II GTI VS OPEL KADETT GSI - CLASSICS 


In de jaren 80 van de vorige eeuw had je twee zekerheden: aan de andere kant van het IJzeren Gordijn woonde de communistische vijand en als Volkswagen de Golf GTI voorzag van meer pit, volgde een reactie van Opel met een nog snellere Kadett GSi. Of andersom! 

Wij hebben twee fraaie exemplaren uit die tijd bij elkaar gezocht, geen 16-kleppers maar achtkleppers. 
Hoeveel lol beleef je daarmee ruim dertig jaar later ?

donderdag 11 oktober 2018

Dit is de laatste auto van Elvis (Video)

Elvis 'laatste Cadillac te koop in Oostenrijk

 Met ongeveer 70.000 mijl (112.000 kilometer) op de teller, was de auto degene die Elvis gebruikte voor zijn laatste roadtrip in december 1976, toen hij 1500 kilometer van Las Vegas terug reed naar zijn huis in Graceland, zei de Dorotheum.

De zanger stierf slechts acht maanden later.

Oorspronkelijk gebouwd als een Deville sedan, werd het in 1972 omgebouwd tot een stationcar door de American Sunroof Company en is het slechts de tweede in zijn soort ooit gebouwd.

Uitgerust met airconditioning, lederen bekleding en een radio met achtsporige tape, heeft het ook een aantal vergulde fittingen, waaronder de wielspaken.

Elvis had oorspronkelijk de auto bedoeld als een geschenk aan zijn manager, kolonel Parker. Maar hij leende zichzelf zo vaak terug dat Parker hem het had teruggegeven, aldus het veilinghuis.

De auto werd herhaaldelijk opgemaakt voor de veiling in de jaren 90 en 2000 en vond voor het laatst een koper voor iets meer dan $ 75.000.

© Agence France-Presse

Wij brachten in 2015 een bezoek aan het Cadillac Museum
https://janwib.blogspot.com/2015/07/cadillac-museum.html


vrijdag 5 oktober 2018

SLS oldtimer rally extra lang en extra mooi (VideoFilm)



24-uurs Oldtimer evenement tussen Nederland en Luxemburg


55E SLS IN 2018 

Van 29 augustus t/m 2 september 2018 werd de 55e edite van de SLS verreden, 
een jubileumeditie die bijzonder en memorabel is, éénmalig was deze SLS extra lang, en extra mooi! 

De SLS is ontstaan in 1952, als 24-uurs evenement tussen Nederland en Luxemburg, en is sindsdien ge-evolueerd naar een moderne meerdaagse regelmatigheidsrally die dicht bij haar oorsprong is gebleven. Professioneel uitgezet, met een sportieve en hartelijke sfeer onderweg. 

De route van SLS liep door Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en België. 

Ze gebruikten ruime tijdschema’s, hielden een gemiddelde snelheid aan van onder de 50 km/u, en pasten alle gebruikelijke kaartleessystemen toe van moderne regelmatigheidsrallly’s. 




Er was in 2018 opnieuw gekozen voor Spa als startplaats.

Bijzonder was deze keer dat de start al op woensdagmiddag 29 augustus vanaf 13:01 uur plaatsvond in Spa, en van daaruit in de vier opvolgende dagen via België, Luxemburg en Frankrijk weer terug naar Nederland ging. 

ROUTE 
De route van deze SLS. 
Om een idee te geven van de route van de rally liep op de eerste dag van Spa naar Luxemburg, de tweede dag richting Reims in Frankrijk, de derde dag reden we in het gebied rond Lille, de vierde dag finishen wij in Antwerpen en op zondag na de traditionele ’Slag om Zeeland’ finishen wij in Scheveningen. 
Peter Rovers en Bart den Hartog zorgden opnieuw voor een fantastische ‘scenery’ en een uitdagend uitgezet parcours.