Powered By Blogger

zaterdag 19 augustus 2017

Komt de Dino Ferrari terug ?

Ferrari intern niet eens over terugkeer Dino

 Al enige jaren vangen we geruchten op over de terugkeer van de modelnaam Dino bij Ferrari. Het hogere management lijkt over de komst van een nieuwe Dino in tweestrijd te verkeren.

Dat schrijft Automotive News op basis van door niemand minder dan CEO Sergio Marchionne gedane uitspraken. Volgens Marchionne is niet iedereen bij Ferrari het over de terugkeer van de Dino eens. Geheel volgens traditie zou de modelnaam namelijk worden gebruikt voor een nieuw bereikbaarder model aan de onderzijde van het Ferrari-gamma.

 Ferrari zou vrezen voor de reputatie van het merk als het een 'te goedkoop' model toevoegt aan de familie. Marchionne zou zich op zijn beurt afvragen of het toevoegen van een nieuw, kleiner en goedkoper model om een jongere kopersgroep aan te spreken wel nodig is. 

Een groot deel van Ferrari-kopers in Azië zou namelijk al "zeer jong" zijn. Wel zou de nieuweling Ferrari kunnen helpen om jaarlijks meer dan 10.000 auto's te verkopen. 
Een SUV   van Ferrari, waarover laatst mondjesmaat iets over bekend werd, zou daar natuurlijk ook fors aan kunnen bijdragen.



De Dino - de naam is een eerbetoon aan Dino Ferrari, de vroeg overleden zoon van Enzo Ferrari - werd tussen 1968 en 1976 verkocht en moest het zonder Ferrari-badges stellen. Mocht de Dino daadwerkelijk terugkeren, dan hoef je als consument geen echt lage vanafprijs te verwachten. Naar verluidt zou de auto minimaal 150.000 euro moeten gaan kosten.
Ferrari of Dino ?  ↓
http://janwib.blogspot.nl/2014/07/ferrari-of-fiat-dino-spider-coupe-video.html

dinsdag 15 augustus 2017

Jaguar Geschiedenis (VideoFilm)

Vijf jaar later werd de overstap gemaakt naar carrosseriebouw, omdat met de opbouw van een aluminium carrosserie op het bestaande chassis van de Austin Seven een grote order werd binnengesleept. Een en ander nam zo'n vlucht dat William Lyons besloot zijn bedrijf meer centraal te vestigen, en in 1928 verhuisde SS naar het Engelse Coventry. Met een compleet nieuwe lijn van sedans en sportwagens deed in 1935 de naam 'Jaguar' voor het eerst zijn intrede. Voor Jaguar betekende deze periode ook de aanvang in de autosport. 



 Zo werd in 1936 de RAC Rally gewonnen door een SS 100. Gedurende de Tweede Wereldoorlog lag Coventry hevig onder vuur, en het zou dan ook tot 1948 duren voordat een nieuw voertuig geïntroduceerd werd. Deze Jaguar Mk V zou een belangrijke rol spelen in de wederopbouw van het merk. Ten behoeve van een ruimere productiecapaciteit werd in 1960 Daimler ingelijfd in de firma.

Na tal van successen in de autosport met de Jaguar C-type en Jaguar D-type stelde Jaguar in 1961 de Jaguar E-type voor, een model dat in 1966 navolging vond met een ruim 25 cm langere 2+2 versie. In 1988, drie jaar na het overlijden van William Lyons, won Jaguar met de Jaguar XJR-9LM de 24 uur van Le Mans met aan het stuur onder anderen de Nederlander Jan Lammers. 

DE MOOISTE JAGUARS
http://janwib.blogspot.nl/2013/10/de-mooiste-jaguars-video-xj-220.html


De Godfather trio





Drie Italiaanse limousines

In de film The Godfather III uit 1990 spelen drie Italiaanse limousines een bescheiden, maar voor de liefhebber niet minder interessante rol. 

 De Maserati QuQattroporte, Alfa 6  en Lancia Gamma (allen uit 1982) schitteren deze keer niet tegen een broeierig Siciliaans decor, maar onder een oer-Hollands zomerzonnetje.

dinsdag 8 augustus 2017

Schitterende oldtimers op Schloss-Dyck (VideoFilm)




Oldtimer spektakel in en rond Schloss-Dyck

 De Classic Days hebben (nog) niet het aura van het "Festival of Speed" wat op het Engelse Goodwood gehouden wordt maar qua organisatie en locatie heeft het er alle schijn van. 
Zo ging het hele spektakel door en rond het "Schloss Dyck" en werd er tussen strobalen een klein autoparcours aangelegd waar de sterren van weleer konden schitteren. 
Wij waren erbij schitterend !


Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor nog een grotere afbeelding !







Op de velden rondom het kasteel konden bezoekers en autoclubs terecht voor het parkeren van hun klassieke voertuig.In totaal waren er zo'n 3.500 klassieke auto's te zien, waar onder dit jaar enkele zeer bijzondere modellen van Skoda.








Er was dit jaar ook speciale aandacht voor de ‘beste auto's' waarmee autosportlegende Walter Röhrl ooit gereden heeft, zoals de Opel Ascona 400, Audi Sport Quattro S1 Groep B, Lancia 037 Rallye Groep B (1983) en de

 Ford Capri RS2600 uit 1972.
De ‘heritage' afdeling van Fiat Chrysler Automobiles waren ook aanwezig op het event en verzorgde onder meer demonstratieritten met haar DTM-wapen uit de jaren 90: de Alfa Romeo 155 V6 Ti.








Naast de activiteiten op het circuit, vormen de ‘Jewels in the Park'-tentoonstelling met hoogtepunten uit de culturele historie van de auto en de themashows de belangrijkste evenementen tijdens de Classic Days op Schloss Dyck.

donderdag 3 augustus 2017

MG-C-GT een andere MG

Iedere klassieker liefhebber kent de MG-B


 Iedere rechtgeaarde klassiekerliefhebber kent de MG MGB, misschien wel één van de vaandeldragers binnen de wereld van de klassiekerbeleving. 
De wagen werd als roadster en als coupé geleverd, en was tijdens zijn loopbaan in meerdere hoedanigheden en met meerdere motorvarianten leverbaar. 
Een bijzondere variant was de MG MGC, die van 1967 tot in 1969 werd gebouwd. Hij bestaat vijftig jaar.

In uiterlijke zin lijkt de MGC, onder meer herkenbaar aan de bobbel op de motorkap, op de MGB. Onderhuids is de MGC echter anders van snit. Abingdon lepelde een zes cilinder in lijn motor met 2.912 cc in het aangepaste vooronder van de Britse sportwagen. Twee SU carburateurs zorgen voor de juiste brandstof-/luchtverhouding.

 De C-series engine, die ook werd gebruikt in de Austin 3-Litre, levert in de MGC 145 pk. Het blok is aanmerkelijk gewichtiger van aard dan de 1.8 liter motor van de MGB. Het leverde de nodige aanpassingen op, zoals een gewijzigde wielophanging met telescoopschokdempers en een stabilisator. Die noodzakelijke wijzigen werden doorgevoerd om de MG MGC een wegligging te geven die bij de veranderde gewichtsverdeling paste.