Powered By Blogger

dinsdag 8 augustus 2017

Schitterende oldtimers op Schloss-Dyck (VideoFilm)




Oldtimer spektakel in en rond Schloss-Dyck

 De Classic Days hebben (nog) niet het aura van het "Festival of Speed" wat op het Engelse Goodwood gehouden wordt maar qua organisatie en locatie heeft het er alle schijn van. 
Zo ging het hele spektakel door en rond het "Schloss Dyck" en werd er tussen strobalen een klein autoparcours aangelegd waar de sterren van weleer konden schitteren. 
Wij waren erbij schitterend !


Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor nog een grotere afbeelding !







Op de velden rondom het kasteel konden bezoekers en autoclubs terecht voor het parkeren van hun klassieke voertuig.In totaal waren er zo'n 3.500 klassieke auto's te zien, waar onder dit jaar enkele zeer bijzondere modellen van Skoda.








Er was dit jaar ook speciale aandacht voor de ‘beste auto's' waarmee autosportlegende Walter Röhrl ooit gereden heeft, zoals de Opel Ascona 400, Audi Sport Quattro S1 Groep B, Lancia 037 Rallye Groep B (1983) en de

 Ford Capri RS2600 uit 1972.
De ‘heritage' afdeling van Fiat Chrysler Automobiles waren ook aanwezig op het event en verzorgde onder meer demonstratieritten met haar DTM-wapen uit de jaren 90: de Alfa Romeo 155 V6 Ti.








Naast de activiteiten op het circuit, vormen de ‘Jewels in the Park'-tentoonstelling met hoogtepunten uit de culturele historie van de auto en de themashows de belangrijkste evenementen tijdens de Classic Days op Schloss Dyck.

donderdag 3 augustus 2017

MG-C-GT een andere MG

Iedere klassieker liefhebber kent de MG-B


 Iedere rechtgeaarde klassiekerliefhebber kent de MG MGB, misschien wel één van de vaandeldragers binnen de wereld van de klassiekerbeleving. 
De wagen werd als roadster en als coupé geleverd, en was tijdens zijn loopbaan in meerdere hoedanigheden en met meerdere motorvarianten leverbaar. 
Een bijzondere variant was de MG MGC, die van 1967 tot in 1969 werd gebouwd. Hij bestaat vijftig jaar.

In uiterlijke zin lijkt de MGC, onder meer herkenbaar aan de bobbel op de motorkap, op de MGB. Onderhuids is de MGC echter anders van snit. Abingdon lepelde een zes cilinder in lijn motor met 2.912 cc in het aangepaste vooronder van de Britse sportwagen. Twee SU carburateurs zorgen voor de juiste brandstof-/luchtverhouding.

 De C-series engine, die ook werd gebruikt in de Austin 3-Litre, levert in de MGC 145 pk. Het blok is aanmerkelijk gewichtiger van aard dan de 1.8 liter motor van de MGB. Het leverde de nodige aanpassingen op, zoals een gewijzigde wielophanging met telescoopschokdempers en een stabilisator. Die noodzakelijke wijzigen werden doorgevoerd om de MG MGC een wegligging te geven die bij de veranderde gewichtsverdeling paste.

vrijdag 28 juli 2017

Saab is zeer bijzonder ! (Video,Rally)



Saab bouwde 
een half miljoen auto,s 

Met de 96 wist Saab meer mensen te bereiken dan ooit tevoren; in twintig jaar tijd bouwden de Zweden er ruim een half miljoen. 
Na de productiestop, in 1980, betrad de 96 de Nederlandse wegen, waar hij inmiddels de nodige aandacht trekt.
Een Saab 96 is altijd een leuke spot, maar deze is extra bijzonder.


Verder gaat er onder de kap iets bijzonders schuil. 
Hoewel de 96 zijn leven begon met rokerige tweetaktmotoren, heeft deze een viercilinder viertakt als krachtbron. Niet zomaar één, want waar de meeste viercilinders de pitten op een rijtje hebben, heeft deze ze in V-vorm. 

 Een configuratie waar slechts een handjevol automerken zich aan waagde. De V4, in dit geval een 68 pk sterke 1.5 uit de Ford Taunus, was handig voor de Saab 96 vanwege het compacte formaat. Toch kende de V4 ook genoeg nadelen, want de motor was ingewikkelder, duurder en liep minder soepel dan een vier-in-lijn. ↓