Powered By Blogger

donderdag 3 augustus 2017

MG-C-GT een andere MG

Iedere klassieker liefhebber kent de MG-B


 Iedere rechtgeaarde klassiekerliefhebber kent de MG MGB, misschien wel één van de vaandeldragers binnen de wereld van de klassiekerbeleving. 
De wagen werd als roadster en als coupé geleverd, en was tijdens zijn loopbaan in meerdere hoedanigheden en met meerdere motorvarianten leverbaar. 
Een bijzondere variant was de MG MGC, die van 1967 tot in 1969 werd gebouwd. Hij bestaat vijftig jaar.

In uiterlijke zin lijkt de MGC, onder meer herkenbaar aan de bobbel op de motorkap, op de MGB. Onderhuids is de MGC echter anders van snit. Abingdon lepelde een zes cilinder in lijn motor met 2.912 cc in het aangepaste vooronder van de Britse sportwagen. Twee SU carburateurs zorgen voor de juiste brandstof-/luchtverhouding.

 De C-series engine, die ook werd gebruikt in de Austin 3-Litre, levert in de MGC 145 pk. Het blok is aanmerkelijk gewichtiger van aard dan de 1.8 liter motor van de MGB. Het leverde de nodige aanpassingen op, zoals een gewijzigde wielophanging met telescoopschokdempers en een stabilisator. Die noodzakelijke wijzigen werden doorgevoerd om de MG MGC een wegligging te geven die bij de veranderde gewichtsverdeling paste.

vrijdag 28 juli 2017

Saab is zeer bijzonder ! (Video,Rally)



Saab bouwde 
een half miljoen auto,s 

Met de 96 wist Saab meer mensen te bereiken dan ooit tevoren; in twintig jaar tijd bouwden de Zweden er ruim een half miljoen. 
Na de productiestop, in 1980, betrad de 96 de Nederlandse wegen, waar hij inmiddels de nodige aandacht trekt.
Een Saab 96 is altijd een leuke spot, maar deze is extra bijzonder.


Verder gaat er onder de kap iets bijzonders schuil. 
Hoewel de 96 zijn leven begon met rokerige tweetaktmotoren, heeft deze een viercilinder viertakt als krachtbron. Niet zomaar één, want waar de meeste viercilinders de pitten op een rijtje hebben, heeft deze ze in V-vorm. 

 Een configuratie waar slechts een handjevol automerken zich aan waagde. De V4, in dit geval een 68 pk sterke 1.5 uit de Ford Taunus, was handig voor de Saab 96 vanwege het compacte formaat. Toch kende de V4 ook genoeg nadelen, want de motor was ingewikkelder, duurder en liep minder soepel dan een vier-in-lijn. ↓

maandag 24 juli 2017

Oldtimer zomerrit WOC Winterswijk 2017 (VideoFilm)

"RondjePontje"
langs de IJssel

De Winterswijkse Oldtimer Club is een club voor liefhebbers van klassieke auto's en oldtimers van alle merken en type's.
Zij organiseren diverse activiteiten zoals rondritten, technische dagen, bezoeken aan oldtimerevenementen enz. Het doel van onze club is om in een gezellige en ontspannen sfeer met z'n allen te genieten van onze klassiekers.

Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !














Kleinste stad van Nederland ?

 Bronkhorst - Een kerkje, een dorpspomp, een museum, wat horeca, een winkeltje, een paar huizen én stadsrechten. 

Dat laatste is het enige dat van dit middeleeuwse dorpje aan de IJssel (dat aanvoelt als een openluchtmuseum) een heuse stad maakt. 

Omdat het de laatste plaats in Nederland is dat stadsrechten kreeg, is het eigenlijk ook meteen de laatste stad van ons land. Daarnaast is het tevens de kleinste, want er wonen slechts zo'n 150 mensen in Bronkhorst.






Bronkhorst. Stadsrechten anno 1482
Hoever de geschiedenis terug gaat in de jaartelling weet men niet precies. Wel is bekend dat het plaatsje in 1482 stadsrechten kreeg en het zich vanaf dat moment een echte stad mocht noemen. Helaas zijn door de eeuwen heen de stadsmuren en gracht verdwenen.





Klein(ste) stad?

 Overigens is het altijd moeilijk om vast te stellen welke stad nu echt de allerkleinste is. De claim van kleinste moet dan ook met een korreltje zout genomen worden, want gaat het nu om oppervlakte, het aantal huizen of om het aantal inwoners? Wat de maateenheid ook mag zijn, Bronkhorst is klein. Eigenlijk te klein om stad te mogen zijn.








dinsdag 4 juli 2017

Oldtimer concours in Apeldoorn (VideoFilm)







Concours d'Élégance  Paleis Het Loo Apeldoorn


 Het Concours d’élégance op Paleis Het Loo is al vele jaren een begrip onder autoliefhebbers. De mooiste klassiekers vinden elkaar een weekend lang in de tuinen van Paleis Het Loo en ook steeds meer moderne auto's vinden hun weg naar Apeldoorn. Zo beleeft de Alpine A110 hier zijn nationale debuut. Hoewel de zondag wat druilerig begint maakt de zon zich al snel meester van het evenemententerrein. Perfect voor een sfeerverslag. Naast liefhebbers van fraaie klassiekers ontdekken ook steeds meer autofabrikanten het succes van dit evenement. Steeds meer merken pakken hier de kans om hun nieuwste modellen onder de aandacht van het grote publiek te brengen.




Zo beleeft de Alpine A110 hier zijn nationale debuut. Hoewel de zondag wat druilerig begint maakt de zon zich al snel meester van het evenemententerrein. Perfect voor een sfeerverslag.Naast liefhebbers van fraaie klassiekers ontdekken ook steeds meer autofabrikanten het succes van dit evenement. Steeds meer merken pakken hier de kans om hun nieuwste modellen onder de aandacht van het grote publiek te brengen.

Nederlands debuut Alpine A110

Grote drukte rond de Alpine A110
Een merk dat hierbij groot uitpakt is Renault, dat niet alleen het submerk Alpine naar voren schuift maar ook zelf een uitgebreide collectie voitures meeneemt. Het grootste nieuws is de Alpine A110, die tussen vele voorouders zijn Nederlandse debuut beleeft. Met succes, getuige de drommen mensen die rond de compacte sportwagen samenpakten.


Alpine en het Concours d’élégance vormen niet voor het eerst een span. Vorig jaar al zagen we in Apeldoorn de Vision Concept, een nagenoeg productierijpe concept car. De A110 Première Edition die er nu staat is al volledig uitverkocht en tegen het einde van het jaar op de weg te zien. En laten we eerlijk zijn: dat is nog mooier dan op een evenement als dit. 

woensdag 28 juni 2017

Ferrari 70 jaar (VideoFilm)




Ferrari viert dit jaar zijn 70ste verjaardag op het Paleis Het Loo in Apeldoorn

Ferrari viert dit jaar zijn 70ste verjaardag. De twee officiële Nederlandse dealers van het Italiaanse merk – Kroymans Ferrari en Munsterhuis Sportscars – staan er komend weekend tijdens het Concours d’élégance Paleis Het Loo bij stil.


De twee Ferrari-dealers stellen komend weekend ter ere van 70 jaar Ferrari een line-up van historische en nieuwe modellen samen.



http://www.concourselegance.com/nl/ 


Zo zorgen Kroymans Ferrari en Munsterhuis Sportscars op hun gezamenlijke stand voor een gevarieerde selectie historische modellen uit zeven decennia Ferrari.

  
Schitterend de Italiaanse Bloemen-Riviéra ↓
http://janwib.blogspot.nl/2017/06/de-italiaanse-bloemen-riviera.html 

Enkele pakkende voorbeelden zijn de 246 Dino, de 250 California Spyder LWB, de 500 Mondial en de 250 GT Short Wheel Base. 
En iedereen weet: het zijn illlustere namen uit
de Ferrari historie.

Concours 2016

http://janwib.blogspot.nl/2016/07/concours-delegance-paleis-het-loo-2016.html