Powered By Blogger

vrijdag 3 februari 2017

Maserati Spider en 100 jaar Maseratti (VideoFilm)




 Maserati 150 GT Spider 1957

Maserati 3500 GTI
De 3500 GTi (het eerste GTI model ooit) had een vermogen van 235 PK en een topsnelheid van meer dan 230 kilometer per uur. Maserati was begonnen te experimenteren met zijn eigen brandstofinjectie ontwerpen in 1954 onder leiding van Chief Engineer Giulio Alfieri. Veel verschillende systemen werden getest en enkele prototypen gebouwd, waardoor Maserati veel expertise had op dit vakgebied. De eerste toepassing van directe benzine-inspuiting (geleverd door Bosch) was in 1955 in een Maserati 250F Formule 1 auto. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !






100 jaar Maseratti ↓MAC Maastricht
https://janwib.blogspot.nl/2014/01/maserati-100-jaar-jubileum-mecc.html

zaterdag 14 januari 2017

Mercedes AMG 50 Jaar (Video)










MERCEDES –AMG bestaat 50 jaar



 AMG, de huistuner van Mercedes-Benz en inmiddels samengevoegd als Mercedes-AMG, bestaat dit jaar 50 jaar. Begonnen in een werkplaats in een molen, is het nu groter dan ooit met zo’n 400 dealers en 50 modellen in het aanbod. 


Mercedes’ huistuner werd in 1967 opgericht door Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher. De drie letters staan voor Aufrecht und Melcher, Großaspach. Mercedes-AMG – zoals het tegenwoordig officieel heet – bestaat dit jaar dus 50 jaar. Dat werd al gevierd met een Edition 50-uitvoering voor de gefacelifte Mercedes-AMG GT, de tweede en op dit moment de enige volledig eigen ontwikkeling van AMG.




 Zelfstandig
 AMG werkte eerst zelfstandig, maar richtte zich al wel op het aanpassen van Mercedessen. Daarbij geldt de AMG 300 SEL 6.8 uit 1971 als een mijlpaal, met zijn overwinning bij de 24 Uur van Spa-
 Francorchamps. Sinds 1990 werkt het samen met Mercedes-Benz, met de C 36 AMG uit 1993 als eerste resultaat. Sinds 2005 is AMG volledig eigendom van Mercedes-Benz. De Mercedes-Benz SLS AMG uit 2010 is de eerste volledig eigen ontwikkeling van AMG.




Werkplaats in een molen
 Het begon met een racemotorenwerkplaats in een molen, maar de in Affalterbach gevestigde fabrikant is inmiddels uitgegroeid naar 1.500 werknemers. Opvallend is de One Man, One Engine-filosofie, waarbij elke motor met de hand wordt gebouwd door één werknemer. Welke werknemer dat is, is terug te zien aan de handtekening op een badge op het motorblok.

woensdag 30 november 2016

Nieuw leven voor een bijzondere auto (Video)







Bouw van officiële Cord replica’s wordt overwogen

Het Amerikaanse Cord gaat mogelijk weer auto's bouwen. Het zou gaan om een kleinschalige productie van replica's.  

Voor Cord duiken we even de geschiedenisboeken in. Eind jaren 20 en in de jaren 30 was de Amerikaanse fabrikant actief, om er in 1937 een punt achter te zetten. Zonde, want Cords waren behoorlijk revolutionair. Cord bouwde de eerste Amerikaanse auto met voorwielaandrijving, met klapkoplampen en Cords waren gezegend met een zeer vooruitstrevend ontwerp.

Cord fabriek staat te koop ↓↓↓
https://janwib.blogspot.nl/2014/09/cord-staat-te-koop-videofilm.html
Hoewel het merk al bijna 80 jaar geen auto meer heeft voortgebracht, is de fascinatie er bij velen nog steeds. Twee jaar geleden kocht een steenrijke oliemagnaat uit Texas, Craig Corbell, de merknaam op. Daar had hij een goede reden voor, zo blijkt, want Corbell laat in een persbericht weten de reproductie van Cords te overwegen.



Moderne auto's moeten natuurlijk aan allerlei veiligheidseisen voldoen, wat bij een 80 jaar oud ontwerp nogal wat problemen oplevert. Gelukkig voor Cord gelden die eisen in de Verenigde Staten sinds kort niet meer voor kleinschalig geproduceerde replica's. Dat is voor Corbell reden om de herleving van Cord nu serieus te overwegen. We zijn benieuw !

zondag 20 november 2016

Goedkope Volksauto ! (Video)


Een compacte auto van het communistische regime

Om het volk in de communistische heilstaat te paaien én om via export harde buitenlandse valuta binnen te halen moet Skoda in opdracht van het Tsjechoslowaakse bewind een goedkope volksauto bouwen. Het resultaat loopt in 1955 van de band als Skoda 440.



 Deze week kijken we op doorzaag-zaterdag onder de huid van de valselijk als volksauto bestempelde Skoda 440. Om aan de socialistische heilstaat zoveel mogelijk invulling te geven krijgt Skoda begin jaren vijftig van het communistische regime de opdracht een compacte auto te bouwen die bereikbaar is voor een brede groep van de bevolking.




Zoveel mogelijk gebruikmakend van bestaande techniek - met name die van de iets grotere Skoda 1200 Tudor met z'n centrale ruggengraatchassis - ontstaat een eerste prototype dat op 19 december 1953 (de 
69e verjaardag van president Zápotocký, ze weten bij Skoda wie ze te vriend moeten houden) door de fabriekspoort naar buiten rijdt. 
Deze Spartak gedoopte auto is een transitie-volksauto, wat een enigszins cryptische aanduiding is om aan te geven dat hij niet voor iedereen bestemd is maar tegelijkertijd een belofte is dat het volgende model wél voor het volk zal zijn. Op 1 mei 1954 (de dag van de arbeid) wordt de auto aan het publiek gepresenteerd.

donderdag 17 november 2016

Jaguar bouwt 9 nieuwe Oldtimers ! (Video)






Jaguar gaat 9 nieuwe unieke oldtimers produceren van het type xk-ss

In maart dit jaar liet Jaguar weten een negen nieuwe 'continuation' modellen te gaan bouwen. Daarmee doelt het Britse merk op het opnieuw produceren van een model dat al decennia geleden van de markt verdween.



Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !

  
Eerder was de Lightweight E-Type aan de beurt en nu gaat Jaguar 9 exemplaren van de XKSS, de straatversie van de D-Type, produceren omdat er in 1957 9 stuks verloren gingen bij een brand in de fabriek van Jaguar.






Meerdere originele exemplaren van de XKSS zijn volledig ingescand, van het buizenchassis tot het plaatwerk aan toe.



 De nieuwe koets bestaat net als voorheen uit een magnesiumlegering. Jaguar pompt de XKSS'en overigens niet vol met moderne gadgets. De originele productietechniek wordt toegepast en zaken als de remmen en de banden zijn nagenoeg exact zoals ze vroeger waren.

 Ook het interieur is nagenoeg niet van het origineel te onderscheiden. De brandstoftank is overigens wel gemoderniseerd in het kader van de veiligheid.
Onder de motorkap ligt een 3,4-liter metende zes-in-lijn van de D-Type, een blok dat 
  
in dit geval is samengesteld uit een nieuw gietijzeren blok met nieuwe cilinderkoppen en drie carburateurs.
Alle 9 exemplaren, die stuk voor stuk 1,2 miljoen euro gaan kosten, zijn al vergeven., De productie start begin volgend jaar.

Gestolen Jaguar naar 45 jaar terug ↓
                                           https://janwib.blogspot.nl/2014/09/gestolen-jaguar-na-46-jaar-terug.html