Powered By Blogger

maandag 17 oktober 2016

DeLorean vervult een droom (VideoFilm)



Delorean gaat weer opnieuw in de productie


 Ex-General Motors topman John DeLorean vervult een droom met zijn eigen, gelijknamige sportwagenmerk. Op de Salon van Genève kunnen we in 1981 het resultaat bewonderen. De carrosserie van de DMC12 is getekend door Giugiaro en valt enorm op doordat hij uit ongelakt (!) roestvrijstaal is opgetrokken.

 
 Ook de vleugeldeuren baren opzien. Onder het naakte staal vinden we een ruggengraatchassis, net als bij de Lotus Elan. Niet verwonderlijk, want Mister Lotus – Colin Chapman – tekent voor het technische gedeelte van de DeLorean. In het achteronder ligt de bekende 2,8-liter V6 met 141 pk die ook door Renault, Peugeot en Volvo in de grotere modellen wordt gebruikt. De DMC12 moet rechtstreeks concurreren met de Chevrolet Corvette.


 Met overheidssteun (in het kader van de werkverschaffing) wordt een nieuwe fabriek gebouwd in het Noord-Ierse West-Belfast, waar per jaar enkele tienduizenden exemplaren van de DMC12 van de band moeten gaan lopen. 
Zover zal het helaas nooit komen, want door een aantal factoren komt de fabriek in de problemen: zo is de vraag mede door de te zwakke motor slechts matig; de kosten stijgen onvoorzien en de wisselkoersen pakken ongunstig uit. DeLorean klopt vergeefs aan bij de Britse overheid voor financiële steun. 
Tot overmaat van ramp wordt hij in 1982 door de FBI beschuldigd van drugssmokkel, waarvan hij overigens wordt vrijgesproken. Zijn naam is echter geruïneerd; de fabriek vraagt faillissement aan. 
Tot en met 1982 worden ongeveer 9.200 DMC12’s gebouwd. Technische gegevens DeLorean DMC12 Type - Bouwjaren 1981-1982 Bouwwijze 6 cil., V Cilinderinhoud 2849 cc Brandstof benzine Aandrijving achter Vermogen 141 pk/5500 tpm Koppel - Lengte 427 cm Breedte 185 cm Hoogte 117 cm Wielbasis - Massa 1244 kg Topsnelheid 209 km/h Acceleratie 8,6 s Prijs - Productieaantal 9.200 

DELOREAN Gaat weer in productie ↓

https://janwib.blogspot.nl/2016/01/oldtimer-back-to-futur-gaat-weer-in.html 

vrijdag 7 oktober 2016

Top Gear-Helden ! (VideoFilm)




Top Gear - gekte naar een nieuw niveau !

The Grand Tour, het nieuwe programma van 
Top Gear-helden Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May, borduurt voort op het concept waarmee de heren zo groot zijn geworden. 
Wie daar nog aan twijfelde, wordt door deze trailer terechtgewezen. 'Challenges' met oude auto's (we spotten drie Maserati's), racen op bizarre locaties met de meest exotische hypercars van het moment, explosies, verre reizen en zelfs een studio vol publiek: het komt allemaal terug in The Grand Tour. 

  
Wel is duidelijk dat het concept dat groot is geworden bij de BBC wordt overgoten met een Amazon-sausje. Het filmwerk lijkt afgaande op deze trailer van een zo mogelijk nóg hoger niveau en het is meteen duidelijk dat geld niet de minste rol lijkt te spelen bij de producties van de drie Britse auto-grootheden. 
Als vanouds weten de heren deze top producties toch nog van een vermakelijk laagje ogenschijnlijk amateurisme te voorzien. Omschrijven is echter feitelijk zinloos: oordeel zelf !

woensdag 21 september 2016

De mooiste dag van het jaar (FotoVideo)

Oldtimerdag Appelscha


“De mooiste dag van het jaar” “Leg je hand op een hete kachel en een minuut lijkt wel een uur. Wees samen met die speciale vrouw en een uur lijkt wel een minuut. Dat is relativiteit”: zo vertelde de van oorsprong Duitse wetenschapper en bedenker van de relativiteitstheorie Einstein ooit. 
Waarmee hij maar wil zeggen dat de tijd vliegt als je gein hebt.

Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !







Dat de tijd vliegt is wel duidelijk, want het was weer tijd voor Oldtimerdag Appelscha.
Een vleugje van deze vervlogen tijd kon u proeven in Appelscha, want dan werd daar alweer voor de tiende keer de Oldtimerdag georganiseerd 




  Tijdens deze dag waren vaak na jarenlange restauratie, diverse oude vrachtwagens, bussen, fietsen, tractoren, motoren, auto’s, solexen, legervoertuigen,caravans, campers, fietsen, brommers en stationair draaiende motoren van het bouwjaar 1900 tot 1987, weer in volle glorie te bewonderen. Sommige met complete lading, anderen weer met bestuurders in bij die tijd passende kleding, weer anderen met eigenaren die, aan de hand van foto’s, leuke verhalen kunnen vertellen over hun voertuig.

dinsdag 13 september 2016

SAAB DE ALLERZELDZAAMSTE ! (VideoFilm)


SAAB DE ALLERZELDZAAMSTE STATIONWAGEN  OOIT !


 De meeste mensen zullen deze fraaie, maar onopvallende grijze ‘zaken-Estate’ geen blik waardig keuren. Ten onrechte, want de Saab 9-5 SportCombi behoort tot de zeldzaamste auto’s ter wereld. 27. Zoveel exemplaren van dit type zijn er. Niet in Nederland, maar wereldwijd. 







De extra ruime vijfdeursversie van Saabs laatste 9-5 stond namelijk nog niet bij de dealer toen het merk in 2012 op de fles ging, dus een handjevol voorserie-auto's is het enige wat we ooit van de auto hebben gezien. 


De History van SAAB v.a 1937 
https://janwib.blogspot.nl/2011/12/oldtimer-geschiedenis-van-saab-1937.html




Deze 9-5 is overigens niet het enige verse model dat zijn

leven voortijdig moest beëindigen. Voor SUV 9-4X geldt vrijwel hetzelfde. Die auto schitterde eerder dit jaar in deze rubriek. Zo'n 9-5 gekentekend en wel op de openbare weg tegenkomen, mag dus gerust een unicum worden genoemd. 


Het blijkt in dit geval bovendien om het subtopmodel met 220 pk sterke 2.0T-motor te gaan. Die is volgens de RDW gekoppeld aan een handbak, wat extra bijzonder is als je bedenkt dat het om een Amerikaans uitgevoerde auto gaat.

donderdag 1 september 2016

BMW van Elvis Presley (VideoFilm)







BMW 507 van Elvis Presley heeft een bijzonder verhaal


Kijk hem eens. Wat een ontzettend lekker stuk metaal, die BMW 507 van 
Elvis Presley
Hij is net helemaal binnenstebuiten gekeerd en tot in de puntjes gerestaureerd. 



Het verhaal achter deze auto is nog fascinerender dan het resultaat. Stap in de tijdmachine, terug naar 13 september 1957, wanneer een maagdelijk witte BMW 507 uit de fabriek rolt. Een paar dagen later staat hij te blinken op de autoshow van Frankfurt. 
Weer een maand later presenteert coureur Hans Stuck diezelfde auto op de autoshow van Londen waarna hij in de auto naar België rijdt om hem aan de koning te laten zien. De laatste stop is in Turijn voor nog een autoshow. In de zomer van 1958 wint de auto een schoonheidsprijs in Wiesbaden, Duitsland. 



 De auto heeft zelfs een rol in de film Hula-Hopp Conny. Dat is al meer historie van 99 procent van alle klassiekers. Maar hier begint het pas. In 1958 beland de – nog witte – BMW 507 bij een dealer in Frankfurt, waar hij een frisse motor en versnellingsbak krijgt. 




Daar laat een zekere 23-jarige Amerikaanse soldaat zijn oog op de auto vallen. 
Hij maakt een testrit en valt direct voor de auto. Die zekere soldaat ? Meneer Elvis Aaron Presley. Hij koopt hem direct. HÉ, HIJ WAS TOCH ROOD? De BMW 507 van Elvis Presley kwam dus wit uit de fabriek. 
Maar tijdens zijn dagelijkse rit van zijn huis in Bad Nauheim naar de Amerikaanse legerbasis werd hij regelmatige overvallen door vrouwelijke fans, die met rode lippenstift lieve berichtjes op zijn auto schreven. 
Iets te veel van het goede voor Elvis, dus liet hij zijn auto rood spuiten. Probleem opgelost. ‘Ambition is a dream with a V8 engine.’ – Elvis Presley Toen de militaire dienst van Elvis erop zat, verkocht hij de 507 aan een Chrysler-dealer in New York. 
Ene Tommy Charles kocht de rode BMW toen om in te racen. De 3,2-liter V8 belandde in de prullenbak ten gunste van een dikkere Chevrolet-motor. Dat paste net niet, dus hier en daar ging de slijptol erin. Tommy was best succesvol met zijn Franken-BMW. In 1963 verkocht hij de 507 weer, waarna de auto nog twee keer van eigenaar wisselde. Previous Next Ene Jack Castor bemachtigde uiteindelijk de sleutels van de BMW 507 van Elvis Presley. 







Hij had grote plannen om de auto te restaureren, maar dat kwam er nooit van. Uiteindelijk was het een autojournalist die Jack in contact bracht met BMW, die de auto kocht om hem op te knappen. Daar ging de hele auto uit elkaar en kreeg een zuurbad om al het roest en vuil te verwijderen. De Chevrolet-motor ging direct de kliko in. Met behulp van 3D-printen maakte BMW de ontbrekende onderdelen. 



Met een boel reserveonderdelen bouwde BMW een compleet nieuwe 3,2-liter V8. Het hak-en-zaag-werk van Tommy werd ongedaan gemaakt zodat de motor weer netjes op zijn plek paste. Previous bmw 507 van elvis presley bmw 507 van elvis presley Next Tijd voor een kleurtje. 
De BMW 507 van Elvis Presley werd opnieuw in Feather White gespoten. Zelfs de spuittechniek komt overeen van die in de jaren ’50. .