Powered By Blogger

maandag 17 oktober 2016

DeLorean vervult een droom (VideoFilm)



Delorean gaat weer opnieuw in de productie


 Ex-General Motors topman John DeLorean vervult een droom met zijn eigen, gelijknamige sportwagenmerk. Op de Salon van Genève kunnen we in 1981 het resultaat bewonderen. De carrosserie van de DMC12 is getekend door Giugiaro en valt enorm op doordat hij uit ongelakt (!) roestvrijstaal is opgetrokken.

 
 Ook de vleugeldeuren baren opzien. Onder het naakte staal vinden we een ruggengraatchassis, net als bij de Lotus Elan. Niet verwonderlijk, want Mister Lotus – Colin Chapman – tekent voor het technische gedeelte van de DeLorean. In het achteronder ligt de bekende 2,8-liter V6 met 141 pk die ook door Renault, Peugeot en Volvo in de grotere modellen wordt gebruikt. De DMC12 moet rechtstreeks concurreren met de Chevrolet Corvette.


 Met overheidssteun (in het kader van de werkverschaffing) wordt een nieuwe fabriek gebouwd in het Noord-Ierse West-Belfast, waar per jaar enkele tienduizenden exemplaren van de DMC12 van de band moeten gaan lopen. 
Zover zal het helaas nooit komen, want door een aantal factoren komt de fabriek in de problemen: zo is de vraag mede door de te zwakke motor slechts matig; de kosten stijgen onvoorzien en de wisselkoersen pakken ongunstig uit. DeLorean klopt vergeefs aan bij de Britse overheid voor financiële steun. 
Tot overmaat van ramp wordt hij in 1982 door de FBI beschuldigd van drugssmokkel, waarvan hij overigens wordt vrijgesproken. Zijn naam is echter geruïneerd; de fabriek vraagt faillissement aan. 
Tot en met 1982 worden ongeveer 9.200 DMC12’s gebouwd. Technische gegevens DeLorean DMC12 Type - Bouwjaren 1981-1982 Bouwwijze 6 cil., V Cilinderinhoud 2849 cc Brandstof benzine Aandrijving achter Vermogen 141 pk/5500 tpm Koppel - Lengte 427 cm Breedte 185 cm Hoogte 117 cm Wielbasis - Massa 1244 kg Topsnelheid 209 km/h Acceleratie 8,6 s Prijs - Productieaantal 9.200 

DELOREAN Gaat weer in productie ↓

https://janwib.blogspot.nl/2016/01/oldtimer-back-to-futur-gaat-weer-in.html 

vrijdag 7 oktober 2016

Top Gear-Helden ! (VideoFilm)




Top Gear - gekte naar een nieuw niveau !

The Grand Tour, het nieuwe programma van 
Top Gear-helden Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May, borduurt voort op het concept waarmee de heren zo groot zijn geworden. 
Wie daar nog aan twijfelde, wordt door deze trailer terechtgewezen. 'Challenges' met oude auto's (we spotten drie Maserati's), racen op bizarre locaties met de meest exotische hypercars van het moment, explosies, verre reizen en zelfs een studio vol publiek: het komt allemaal terug in The Grand Tour. 

  
Wel is duidelijk dat het concept dat groot is geworden bij de BBC wordt overgoten met een Amazon-sausje. Het filmwerk lijkt afgaande op deze trailer van een zo mogelijk nóg hoger niveau en het is meteen duidelijk dat geld niet de minste rol lijkt te spelen bij de producties van de drie Britse auto-grootheden. 
Als vanouds weten de heren deze top producties toch nog van een vermakelijk laagje ogenschijnlijk amateurisme te voorzien. Omschrijven is echter feitelijk zinloos: oordeel zelf !

woensdag 21 september 2016

De mooiste dag van het jaar (FotoVideo)

Oldtimerdag Appelscha


“De mooiste dag van het jaar” “Leg je hand op een hete kachel en een minuut lijkt wel een uur. Wees samen met die speciale vrouw en een uur lijkt wel een minuut. Dat is relativiteit”: zo vertelde de van oorsprong Duitse wetenschapper en bedenker van de relativiteitstheorie Einstein ooit. 
Waarmee hij maar wil zeggen dat de tijd vliegt als je gein hebt.

Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !







Dat de tijd vliegt is wel duidelijk, want het was weer tijd voor Oldtimerdag Appelscha.
Een vleugje van deze vervlogen tijd kon u proeven in Appelscha, want dan werd daar alweer voor de tiende keer de Oldtimerdag georganiseerd 




  Tijdens deze dag waren vaak na jarenlange restauratie, diverse oude vrachtwagens, bussen, fietsen, tractoren, motoren, auto’s, solexen, legervoertuigen,caravans, campers, fietsen, brommers en stationair draaiende motoren van het bouwjaar 1900 tot 1987, weer in volle glorie te bewonderen. Sommige met complete lading, anderen weer met bestuurders in bij die tijd passende kleding, weer anderen met eigenaren die, aan de hand van foto’s, leuke verhalen kunnen vertellen over hun voertuig.