Powered By Blogger

zondag 7 augustus 2016

Porsche special 911 (Video Crashes)






Weerzinwekkende Snelheid

Tegenwoordig zijn vrijwel alle 911’s voorzien van een turbo. Desondanks staat het maar bij één variant achterop de kofferklep en dat is het origineel. Sinds decennia goed voor een bizarre cocktail van weerzinwekkende snelheid en verbluffende inzetbaarheid. Bij 30 km/h in '3' hangt de naald van de toerenteller loom onderin. 
Ergens in de verte rommelt de traditionele boxermotor z'n karakteristieke soundtrack. 


De zit is laag maar niet oncomfortabel. Eigenlijk is er geen enkele reden om aan te nemen dat je in een auto zit die zo snel is dat je er hele serieuze motorfietsen mee zoek rijdt bij een stoplichtsprintje. Maar één druk op het gaspedaal is voldoende om jezelf én de 3,8-liter boxermotor ruw wakker te schudden. 
De PDK staat in manual, dus blijft in de derde versnelling. Toch is het alsof er een orkaan opsteekt die precies in je rug staat. De toerenteller schiet omhoog voorbij de 2.000 toeren en het bizarre koppel van 710 Nm laat zich in z'n volle glorie gelden. 




Ondertussen schiet de snelheidsmeter zo snel omhoog dat je even bang wordt dat-ie af zal breken. 
De soundtrack van de boxermotor gaat over van een onregelmatig gegorgel in een gebulder dat doet denken aan heftig onweer, maar dan permanent. Tegen de tijd dat de toerenbegrenzer bij 7.000 in zicht komt zijn geluid en versnelling niet meer te bevatten. En dat allemaal door even in de derde versnelling gas te geven.

maandag 1 augustus 2016

Porsche special 356 (Video Productie 911)


De Porsche 356 werd ontworpen in Gmünd, waarnaartoe Ferdinand Porsche in de Tweede Wereldoorlog was verhuisd. De Porsche 356 werd ontworpen door Ferry Porsche, de zoon van Ferdinand Porsche. Porsche gebruikte voor de productie veel onderdelen van de Volkswagen, zoals de luchtgekoelde boxermotor. 


Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

Porsche Museum
https://janwib.blogspot.nl/2015/05/porsche-museum-gmund-videofilm.html


 De mechanische onderdelen, inclusief de motor, de schokdemper en het chassis, werden gebouwd door Volkswagen. De eerste Porsche 356 werd gecertificeerd op 8 juni 1948 in de Oostenrijkse plaats Gmünd. 
De Porsche 356 die in Gmünd werd gebouwd, was van aluminium, totdat de productie in 1950 verhuisde naar het Duitse Stuttgart. Daarna werd tot 1965 staal gebruikt. 
Aanvankelijk hadden de ontwerpers een efficiënte coupé op het oog, maar er werden ook enkele open auto's gepland. De Porsche 356 was een vierzitter, maar achterin werden alleen twee noodzittingen aangebracht. In 1950 verhuisde de productie van de Porsche 356 van het Oostenrijkse Gmünd naar het Duitse Stuttgart-Zuffenhausen. 


In de loop der jaren werd het model een paar keer aangepast. Zo werd de motorinhoud vergroot naar 1286 cc en later naar 1582 cc. In 1955 kwam de Carrera uit. De Porsche 356 was tot 1965 in productie. In totaal werden er tussen 1948 en 1965 76.313 exemplaren van de Porsche 356 gebouwd. De 356 werd opgevolgd door de Porsche 911.



donderdag 28 juli 2016

WOC Oldtimer zomerrit 2016








Prachtige toeristische oldtimerrit door de achterhoek


Wij reden met de WOC (Winterswijkse Oldtimer Club) een prachtige toeristische route door de achterhoek en hebben genoten van de rit die vertrok vanaf de molen "Prins van Oranje" in het mooie vestingsstadje Bredevoort.








Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !
 

De oldtimerrit ging dwars door de achterhoek en een gedeelte door Duitsland naar het schitterende Schloss Anholt.

http://www.schloss-anholt.de/ 






 WOC Voorjaars Teffen 2015
 https://janwib.blogspot.nl/2015/04/oldtimer-voorjaarstreffen.html

zaterdag 23 juli 2016

Citroën 2 CV Besteleend (VideoFilm)


Het predicaat 'stokoud' met recht verdient

 De tussen 1948 en 1990 geproduceerde 2CV is in talloze smaken op de markt verschenen en één ervan die wel nog maar zelden in het Nederlandse straatbeeld zien, is de 'besteleend', een bestelversie die in 1951 voor het eerst het levenslicht zag in de vorm van de 'AU'. Het grijze exemplaar op deze foto's stamt uit 1960 en dat laat hem behoren tot de al in 1954 gelanceerde 'AZU'-familie. 

Onder de kap een 425 cc grote tweecilinder die het tot een dappere 12 pk schopt. Wie het echt wilde, moest met z'n 560 kilo wegende besteller een snelheid van 70 km/h kunnen halen. De dappere oranje pakezel op deze foto's - gezien de sticker op de achterruit is het duo in beheer van een liefhebber - is een zogeheten AZU-B, in dit geval uit 1974. 

De nu 435 cc grote tweepitter weet er door talloze aanpassingen nu ruim twee keer zoveel vermogen uit te stampen. Deze oranje eend beschikt dan ook over 25 bikkelharde paarden. Uiteraard zijn er ook diverse uiterlijke verschillen waar te nemen.  
De woestijn eend
 

Van het afnemen of zelfs verdwijnen van het aantal ribbels op de motorkap, zijschermen en laadruim tot de plaatsing van de knipperlichten, de grille, de vorm van de koplampunits, de vorm van de ruitjes en ga zo maar door. 
Prachtige parrels die het hopelijk nog lang vol zullen houden. Gezien de staat van dit duo maken we daar ons geen zorgen over. 

woensdag 13 juli 2016

Ferrari 1947-2017 (VideoFilm)






Maranello viert 70 jaar Ferrari

 In 2017 blaast Ferrari 70 kaarsjes uit, een verjaardag die ze in Maranello vieren met champagne en kaviaar. 
Het Steigerende Paard komt niet met een speciaal verjaardagsmodel, maar met liefst 350 verschillende feestedities van bestaande modellen. 
 

 In Maranello weten ze wat een verjaardag is. Denk maar aan de Ferrari F40, in 1987 gelanceerd om de 40ste verjaardag van de Italiaanse stoeterij te vieren.

Of aan de F50 en de Enzo, de knalrode kersen op de verjaardagstaart voor respectievelijk de 50ste en 60ste verjaardag van het Steigerende Paard. 

Maar wat is Ferrari volgend jaar van plan, wanneer ze 70 kaarsjes mogen uitblazen ?
 
  In het spoor van de Mille-Miglia

http://janwib.blogspot.nl/2016/06/1000miglia-rondreis-dwars-door-italie.html