Powered By Blogger

zondag 24 januari 2016

De eerste GT uit de geschiedenis (Video)








Maserati 3500 GT de eerste italiaanse auto met brandstofinjectie


 Touring Superleggera De Maserati 3500 GT werd in 1957 gepresenteerd op de Autosalon van Genève. 
Het is een stijlvolle 2+2 coupé die ontworpen werd door Carrozzeria Touring Superleggera, een legendarische naam in de autogeschiedenis. Superleggera staat voor licht. Nou wordt een auto van 4,78 meter met een zware 3,5 liter zescilinder nooit heel licht, maar met 1.440 kg was het geen extreem zware auto.




  









Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !




 Maseratie GTi 3500 met injectie. 
Toen dat model in 1961 gelanceerd werd was het de eerste Italiaanse auto met brandstofinjectie. 
Vijf versnellingen De GTi had meer verbeteringen, zo kreeg hij schrijfremmen rondom, in plaats van trommelremmen en kreeg hij een ZF vijfversnellingsbak. De pk's stegen later van 220 naar 235 stuks met een topsnelheid van 240 kilometer en behoorde in de jaren 60 tot de snelste auto's.

woensdag 20 januari 2016

BMW Alpina 50 jaar (Video)





BMW Alpina een indrukwekkende auto

In 1965 wordt Alpina opgericht. Eerst zijn ze tuner van BMW’s, sinds 1983 wordt Alpina erkend als zelfstandig fabrikant. 





 We pakken een vroege 5 en 6 Serie van Alpina en zetten die lijnrecht tegenover de jubileum-versie van de huidige 5 en 6. Met de moeilijke vraag: welke moet het worden? Sommige dingen lijken nooit te veranderen. De door Alpina onder handen genomen BMW’s bijvoorbeeld. Het recept is al jarenlang hetzelfde: dikke voorspoiler met Alpina-tekst, heerlijk foute striping over de flanken, een velgontwerp dat door de jaren heen maar beperkt is geëvolueerd en typeaanduidingen waarvan me de logica nog altijd niet duidelijk is. 










 Keuzes, keuzes… De B5 en B6 rijden ongetwijfeld beter en zijn een stuk sneller. Maar het eerste streepje mag toch achter de klassieke Alpina’s worden gezet. Gewoon, omdat ze zo ontzettend vet zijn. Wie is het met me eens (of juist niet) ?

zaterdag 16 januari 2016

BMW 100 jaar Interclassics Maastricht (VideoFilm)


Interclassics in Maastricht in het teken van 100 jaar BMW  

Interclassics in Maastricht, dat dit jaar in het teken stond van 100 jaar BMW, geldt als de officieuze aftrap van het klassieker- en youngtimerseizoen. 



Wij maakten een rondje door het met niet minder dan 800 pareltjes gevulde Limburgse hallencomplex en pikten er een aantal opvallende auto's en mensen tussenuit. 







De beurs is zaterdag 16 en zondag 17 januari nog geopend. Kijk voor meer informatie op www.ic-tm.n

 


BMW Museum
http://janwib.blogspot.nl/2011/12/bmw-museum.html




woensdag 13 januari 2016

Unieke Ferrari (VideoFilm)


 Ferrari 250 GT Spider stond in een Franse schuur

We wisten wel dat de eventuele nieuwe eigenaar diepe zakken moest hebben, maar de ongerestaureerde ex van Alain Delon werd ruim boven de estimate afgehamerd. 




Alain Delon
De verwachting was immers dat deze absolute parel tussen de 9,5 en 12 miljoen euro op zou gaan leveren tijdens de Retromobile veiling die op moment van schrijven aan de gang is. Dat liep effe anders, want de Ferrari werd op een vorstelijke 14.200.000 euro’s afgehamerd. 



Let wel: het gaat om een ongerestaureerd exemplaar met een deuk in de achterklep ter grootte van de bips van Kim K. (SFW). Aan de andere kant maakt dat bij een auto met een dergelijke historie natuurlijk geen snars uit, de liefhebber weet dat de waarde in de komende jaren waarschijnlijk toch wel toeneemt.

 Het pronkstuk werd gevonden in een Franse schuur, waar zich eveneens een prachtige Maserati A6G Frua stond te verpieteren. 
Deze Italiaanse schone werd afgehamerd op 1.720.000 euro. Wederom is dus het bewijs geleverd dat de juiste klassieker een uiterst solide investering blijkt.


In deze Franse schuur werd de Ferrari gevonden
          http://janwib.blogspot.nl/2015/10/unieke-vondst-klassieke-autos-videofilm.html


woensdag 6 januari 2016

Mercedes Hitler (VideoFilm)




 Een Mercedes occassion met een discutabele geschiedenis

Als we het hebben over occassions met een discutabele geschiedenis dan is dit misschien wel het beste voorbeeld dat je kan bedenken. 

De Duitse handelaar in klassieke auto’s Michael Fröhlich moest even goed nadenken toen hij het verzoek kreeg van een Russische miljardair om de donkerblauwe Mercedes-Benz 770 K van Hitler op te sporen, maar uiteindelijk ging hij toch op zoek.





Na lang zoeken vond hij de Großer Mercedes die ooit toebehoorde aan de man die dood en verderf zaaide in de wereld bij een Duitse verzamelaar. 





En uiteindelijk kocht de Russische miljardair deze bijzondere Mercedes voor een bedrag tussen de 4 en 10 miljoen euro. 
De Duitse verzamelaar had maar liefst 6 van deze Nazi Benzen in zijn kelder staan. De Russiche miljardair heeft ze allemaal gekocht. 



De Benz van Hitler ging naar Moskou, de rest wordt doorverkocht. De Mercedes-Benz 770 is gebouwd van 1930 tot en met 1943. Van de Series I (1930-1938) zijn 117 exemplaren gebouwd en van de Series II (1938-1943) slechts 88 stuks.

Overigens had niet alleen Adolf Hitler een Mercedes 770 K, maar ook Hermann Göring en menig ander Nazi kopstuk had er eentje. Evenals keizer Wilhelm II en de Japanse keizer Hirohito. (via: express.de)




Een prachtig evenement op een Kasteel ↓ 

http://janwib.blogspot.nl/2013/08/oldtimertreffen-op-landgoed-schloss.html