Powered By Blogger

woensdag 4 november 2015

Een bijzondere auto Reliant Scimitar (VideoFilm)




Reliant Scimitar GTE


Een Reliant Scimitar GTE uit 1979. 
Dit gele stukje Britse auto-historie kwam een jaar nadat hij voor het eerst kon ruiken aan de buitenlucht ons land binnen en is sinds 1997 bij z'n huidige eigenaar. 

 De oer-Scimitar verscheen in 1964 op de markt en hield het tot 1970. De Scimitar GTE (SE5-reeks) verscheen in 1968 voor het eerst in de orderboeken en is door de jaren heen meerdere malen aangescherpt. 
Vanaf 1975 werd deze serie Scimitars aangeboden (de SE6-reeks) en kreeg een 3,0-liter V6 van Ford mee. Ook deze generatie is zo nu en dan aangepakt. Dit betreft een SE6A, de versie die tussen 1976 en 1979 te krijgen was.




Oranje reflectoren net naast de achterste hoeken verraden z'n ware aard, deze waren op de SE6 namelijk rood. Schakelen doet dit exemplaar met een drietrapsautomaat, eveneens van Ford. In 1986 viel het doek voor de Scimitar, waarna Middlebridge Scimitar de rechten voor de productie van de auto in handen kreeg. Tussen 1987 en 1990 heeft de bouwer nog 78 - overigens op 450 punten aangepakte - Scimitars gebouwd. Hoe bijzonder is-ie? We zien ze helaas maar zelden. 




Van deze serie Scimitars GTE (specifiek de SE6A) zijn 3.877 exemplaren geproduceerd. Hoe staat-ie erbij? Absoluut netjes. Op de neus missen we wel wat letters, maar zolang z'n vorm ons nog kan vertellen dat het een Scimitar betreft, zijn wij tevreden. Hoeveel zijn er nog? Er staan er nog 86 op Nederlands kenteken. Wat is-ie waard? In het thuisland vinden we een knap exemplaar uit 1985 dat weg mag voor 4.000 pond, omgerekend zo'n 5.600 euro. Waardering: Een prachtig model, zo'n Scimitar van deze generatie.

vrijdag 30 oktober 2015

Fiat een bijzonder jeugd sentiment (VideoFilms)





Fiat 600 Multipla een bijzonder model

 Wie denkt dat de Fiat 600 een wat grotere versie van de Fiat 500 is, heeft het mis. De 600 is namelijk ouder dan de 500 (hij stamt al van 1955; de 500 van 1957). Hij diende dan ook in eerste instantie als opvolger van de 500 ‘Topolino’ van nog voor de oorlog en was heel modern voor zijn tijd. In tegenstelling tot de Topolino had hij zijn motor trouwens net als de 500 niet voor-, maar achterin. Het betrof een watergekoeld viercilindertje met 
een inhoud van 633 cc en 22 pk. 




Klik op de foto's voor een grotere afbeelding









De eerste jaren openden de deuren van de kleine Fiat net als die van de Topolino nog aan de voorzijde; dat werd in 1964 veranderd. Tegen die tijd (vanaf 1960 om precies te zijn) was er ook al een sterkere motor van 767 cc (29 pk) gemonteerd en waren er de nodige technische wijzigingen doorgevoerd. 




 Een jaar na de introductie van de gewone 600 verscheen trouwens ook de bijzondere 600 Multipla. Dit was alweer een Fiat die zijn tijd vooruit was, want met zijn zes zitplaatsen en ‘cab-forward’ carrosserie wordt hij vandaag de dag vaak als voorloper van de MPV genoemd. De Multipla bleef tot 1966 leverbaar; de gewone 600 tot 1969. Maar toen viel het doek nog altijd niet voor dit model.


Exclusieve Ferrari of Fiat Dino ?
http://janwib.blogspot.nl/2014/07/ferrari-of-fiat-dino-spider-coupe-video.html

zondag 18 oktober 2015

Volkswagen treffen in Duitsland (VideoFilm)



Internationaal VW  treffen in Hessisch Oldendorf

Hessisch Oldendorf VW Show was gewoon de 
beste vintage ! 
De 6e Internationale Vintage Volkswagen op zaterdag 22 juni 2013 was prachtig !









Het was een schitterend evenement in Hessisch Oldendorf stad, zeer goed ingericht met Volkswagen-onderdelen en accessoires. 


De muziek had een VW Split Bus en de Becks Beer Bus was er.
Het was geweldig om te zien, hoeveel internationale bezoekers er kwamen met hun vintage Volkswagen.






Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !






Er waren gerestaureerde en ongerepte VW zoals VW Oval, Split, T1 Bus, Hebmüller, Karmann Ghia, Schwimmwagen, Rometsch en nog veel meer Volkswagen dromen. 

Video van de eerste volkswagen ↓
http://janwib.blogspot.nl/2014/07/de-eerste-volkswagen.html

donderdag 15 oktober 2015

BMW 2002 Turbo 1973 (Video TopGear)


BMW 1M 2002 Turbo op het circuit

 We stappen veertig jaar in de geschiedenis om een kijkje nemen op de eerste dagen op de BMW M-divisie en zijn baanbrekende Turbo.



Video BMW fabriek ↓ 
http://janwib.blogspot.nl/2015/02/bmw-maakt-rijden-geweldig-videofilm-bmw.html



Eén maand voor de oliecrisis in alle hevigheid toeslaat, presenteert BMW op de IAA in 1973 nog een benzineslurper van formaat: de 2002 Turbo. Al eerder, in 1972, experimenteerde BMW met een tweeliter viercilinder turbomotor van 280 pk.


Deze werd ingebouwd in een spectaculair prototype, dat echter nooit in productie ging, maar wel hints weggaf van het toekomstige BMW in- en exterieurdesign.



Na veel testwerk in de Europese toerwagenkampioenschappen is de 1.990 cc motor nu rijp voor serieproductie en wordt deze geïmplanteerd in de 2002.

 
 BMW 2002 Turbo met 170 pk: dat was vermogen waarmee je in 1973 indruk maakte. Maar dat deed een verbruik van 14,5 liter per 100 kilometer ook, zeker toen juist na de marktintroductie van de allereerste Europese benzine-auto met turbo de oliecrisis in alle hevigheid toesloeg. Het betekende een vroeg einde voor de BMW 2002 Turbo. Maar vergeten is hij gelukkig allerminst.
BMW Museum ↓
http://janwib.blogspot.nl/2011/12/bmw-museum.html

vrijdag 9 oktober 2015

Citroën DS 60 jaar in Parijs (VideoFilm)



Citroën DS Topkwaliteit en vooruitstrevendheid


1955-2015: DS WORDT 60 "Vanaf de start van het merk in 2014 bouwt DS voort op een bijzonder erfgoed, dat van de DS 19 die 60 jaar geleden werd geïntroduceerd. 

Deze legendarische auto belichaamt onze waarden van innovatie, topkwaliteit en vooruitstrevendheid. Samen met de SM vormt de DS het symbool van de Franse klasseauto.

 Exclusief klik op de onderstaande link en je staat boven op de Eiffeltoren  
   http://www.gillesvidal.com/blogpano/paris.htm





Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

DS deze twee letters zullen ook in de toekomst overal ter wereld symbool blijven staan voor luxueuze auto's." Citroën ID/DS Citroën ID/DS DS Berline (uitvoering 'Pallas') modeljaar 1969 DS Berline (uitvoering 'Pallas') modeljaar 1969 Productiejaren 1955 - 1975 
Productieaantal 1.330.755. 



  
 Citroën ID Break Familiale. Vier versies waren leverbaar: Break, Commerciale, Familiale en Ambulance, in twee uitvoeringsvarianten; Luxe en Confort De Citroën DS is een beroemd automodel van het Franse merk Citroën. 
Hiervan is ook de troetelnaam "godin van de weg" afgeleid. Andere bijnamen zijn Snoek en Strijkijzer





De DS werd op 6 oktober 1955 gepresenteerd op de autosalon van Parijs en sloeg in als een bom ("La Bombe Citroën"). De auto had verschillende eigenschappen en toegepaste technieken die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. 




Op de eerste dag van de autosalon in Parijs werden 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week was dit zelfs opgelopen tot 80.000, een aantal dat de fabriek voor grote productieproblemen plaatste.