Powered By Blogger

vrijdag 2 oktober 2015

Unieke vondst klassieke auto's (VideoFilm)

In deze Franse schuur stond voor miljoenen euro’s aan oldtimers weg te roesten

Een unieke vondst op het Franse platteland trof een veilinghuis in 2014 tientallen verroeste klassieke auto’s aan. Sinds de jaren zeventig had niemand meer naar de collectie omgekeken. 




Medewerkers van veilinghuis Artcurial werden “een beetje emotioneel” toen ze een paar schuren op een landgoed in het westen van Frankrijk betraden, meldt BusinessInsider. 
Ze waren ingeschakeld door de erfgenamen van een autoverzamelaar, die wilden weten of de roestbakken in de tuin nog wat waard waren. Ze troffen tientallen bijzondere oldtimers aan, sommigen nauwelijks herkenbaar door decennia verwaarlozing. 


 Ferrari van Alain Delon 



Een Maserati A6G uit 1956, getaxeerd op 800.000 tot 1,2 miljoen euro.↓



Een Talbot Lago Coupé, die ooit aan koning Faroek van Egypte blijkt te hebben toebehoord.↓




 Een Ferrari California, ooit eigendom van acteur Alain Delon: moet 9,5 miljoen tot 12 miljoen euro opbrengen. ↓




En de lijst gaat door: in totaal zestig modellen van Europese automakers kwamen onder het stof vandaan. Verzamelaar uit jaren vijftig De auto’s werden in de jaren vijftig en zestig verzameld door een zekere Roger Baillon, ondernemer in de transportsector. 
Volgens het veilinghuis was Baillon in de jaren zeventig gedwongen om een een deel van zijn collectie te verkopen, toen zijn zaak bergafwaarts ging. Wat overbleef parkeerde hij op zijn landgoed, waar de auto’s kennelijk min of meer werden vergeten.

maandag 28 september 2015

Chevrolet Corvette Sting Ray (VideoFilm)






Chevrolet presenteert de Corvette Sting Ray 1962


 Voor modeljaar 1963 presenteert Chevrolet in 1962 de tweede generatie van de Corvette, de Corvette Sting Ray (C2). De verse Vette heeft een nieuw uiterlijk gekregen, met een lagere neus en klapkoplampen, geïnspireerd op de uit 1959 stammende Chevrolet Sting Ray racer.

Klik op de foto's voor een nog mooiere afbeelding !

Corvette museum ingestort ↓

http://janwib.blogspot.nl/2014/02/corvette-oldtimer-museum-ingestort-video.html




GM-designchef Bill Mitchell en zijn assistent Larry Shinoda  
tekenen voor de vormgeving.

 Net als bij de voorganger is de carrosserie van glasfiber, om gewicht te besparen. Bijzonder voor een Amerikaanse auto is de onafhankelijke achterwielophanging. De klant heeft bij de introductie keuze uit een hele reeks V8-motoren van 5,4 liter. Het meest spectaculair is echter de in 1966 geïntroduceerde 427-uitvoering, met een 7-liter V8 die 425 pk levert. Daarmee sprint de Sting Ray in ongeveer 5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt op 245 km/h. 
De Sting Ray is ook als fraaie coupé leverbaar, met zogenaamd ‘split window’, waarbij de daklijn eindigt in een punt. Vanaf 1965 hebben de Corvettes standaard schijfremmen rondom. In 1968 volgt de derde generatie (C3), die bekend wordt onder de bijnaam ‘Coca Cola bottle’, vanwege de voluptueuze, getailleerde flanken. Van de C2 zijn dan 117.964 exemplaren van de band gerold (waarvan 45.546 coupés). 





Technische gegevens Chevrolet Corvette C2

Type427 coupé
Bouwjaren1966-1967
Bouwwijze8 cil., V
Cilinderinhoud6999 cc
Brandstofbenzine
Aandrijvingachter
Vermogen425 pk
Koppel-
Lengte445 cm
Breedte177 cm
Hoogte126 cm
Wielbasis249 cm
Massa1463 kg
Topsnelheid245 km/h
Acceleratie5 s
Prijs-
Productieaantal117964

BMW is slimmer dan u denkt !


Wat is Condition Based Service ?


 CBS is de basis voor slim onderhoud, waardoor u kunt besparen op onderhoudskosten. En het bespaart u de nodige zorgen. U wordt op basis van alle meetresultaten via het infoDisplay automatisch vier weken van te voren geattendeerd op de servicebehoefte van uw BMW. Uw onderhoudskosten zullen beduidend lager zijn en het onderhoud is volledig transparant. Bovendien verschillen rijstijlen nou eenmaal. Korte ritjes hebben een andere invloed op bijvoorbeeld uw motorolie dan lange ritten. Ook daar houdt CBS rekening mee. Dat betekent dus dat u service op maat krijgt.
https://www.bmw.nl/nl/content/service/onderhoud-en-reparatie/serviceopmaat.html?utm_source=Autoweek-specifiekepagina&utm_medium=Advertorial_CON&utm_content=algemeen&utm_campaign=AfterSales2015



zaterdag 26 september 2015

Volvo 480 ES 1987 (VideoFilm Volvo Rally Crash)





Nederlandse Zweed in basistenu
 Vandaag hebben we een stukje Nederlands-Zweedse autohistorie te pakken. Hier langs de stoep in Haarlem staat namelijk een Volvo 480 z'n nuchtere sportiviteit tentoon te spreiden. 
Wat is het? De Volvo 480, dat in Born geproduceerde hoekige sportief getekende model. Met een kleinere auto wilde Volvo z'n wat gezapige imago van zich afschudden. 


Een lange daklijn, inklapbare koplampen en een spits getekend front; de Volvo-puristen wisten niet waar ze het zoeken moesten. De 480 verscheen in 1986 op de markt en dit exemplaar is een vrij vroege.

 Hij stamt uit 1987, het jaar dat bij ons alleen de ES werd verkocht. Deze beschikt over een 108 pk sterke 1,7-liter viercilinder, maar hij was er ook met slechts 95 pk. Later verschenen tweeliters en een Turbo-variant. Hoe bijzonder is-ie? In ons land zijn 1.815 exemplaren verkocht, waar er nu nog 813 van over zijn. Dit soort relatief 'weinig spannende' uitvoeringen zijn vrij schaars, en daarom wellicht des te leuker. Hoe staat-ie erbij? Z'n kunststof bumpers zijn wat verkleurd, maar het ziet er allemaal vrij netjes uit. Wel hangt er een soort sok uit het portier, waar we graag het verhaal achter zouden willen weten. Wat is-ie waard? Een vergelijkbaar vroeg exemplaar mag voor 1.100 euro mee naar huis. We vinden ook modellen van minder dan 1.000 tot wel 8.000 euro. Waardering: Past mooi in het Nederlandse straatbeeld. 
Leuk dat ze er nog zijn !

zondag 20 september 2015

Opel of Ford (Video DubbelTest)


Opel en Ford waren vroeger twee echte concurenten

Zo spraakmakend als de eerste generatie van Fords Escort was, werd de tweede generatie – gebouwd van 1975 tot 1980 – niet. Of dat te maken had met de wat tammere vormgeving of het feit dat de auto minder prijzen in de wacht sleepte in de race- en rallysport, is niet helemaal duidelijk. 



Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !
In tegenstelling tot de eerste Escort was deze auto niet in Engeland, maar in Duitsland ontwikkeld en daar werd ‘ie dan ook gebouwd. 
Hij was vanaf januari 1975 leverbaar met een 1.297 cc en een 1.598 cc viercilinder die 73 dan wel 84 pk leverde, maar al twee maanden na de introductie op de salon van Frankfurt, stond er een snelle RS 1800-versie op de autosalon van Genève en weer even later volgde de RS 2000. 
Deze had weliswaar dezelfde viercilinder met 1.993 cc als zijn voorganger, maar leverde nu 110 in plaats van 100 pk. Aan het onderstel had men ook de nodige wijzigingen doorgevoerd en dus was het voor zijn tijd een serieus snelle auto. 
Rondom trof je stabilisatorstangen en vooraan schijfremmen. Natuurlijk was er - net als in het geval van de eerste serie - ook een versie tussenin die ‘Mexico’ heette. Deze kwam met 95 pk sterke 1600 cc-motor. 
Dat Ford deze Escort vooral op de man (of vrouw) met sportieve ambities richtte wordt duidelijk aan de hand van een prachtig promotiefilmpje met de coureurs Jackie Stewart en met zelfs een eigen gecomponeerd lied. 
Het is te zien op Rsonersclub ↓
               
www.rsownersclub.co.uk/video/escortmk2.wmv



De eerste Opel Kadett was er vooral gekomen om de Volkswagen Kever te beconcurreren en slaagde daar heel goed in. In drie jaar tijd – van 1962 tot en met 1965 - verkocht Opel er bijna 650.000 van, en dat was een record. 
Opel had de smaak dan ook goed te pakken en besloot in lijn met de Rekord al in 1965 met een opvolger voor de Kadett te komen.



We starten de motoren en spruitjeslucht vermengt zich bijna als vanzelf met benzinedamp… Op zoek naar de leukste Hollandse klassieker!