Powered By Blogger

donderdag 30 juli 2015

Peugeot 404 Een enorm succes in de jaren 60 (Speciale VideoFilm)





Peugeot 404 bouwde in de jaren zestig ook een fraaie cabriolet


 De 404 had in de jaren 1960-1981 een enorm succes: het is de eerste Peugeot waarvan er meer dan een miljoen zijn verkocht. 




http://www.404cc.nl/

Ook volgen nog een fraaie Cabriolet (vanaf 1961 in 10.389 exemplaren) en Coupé (vanaf 1963), die eveneens zijn getekend door Pininfarina en zelfs geheel bij hem worden gefabriceerd.

Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !






 Daarnaast komen nog een Break en Pick-up (camionette bachée) op de markt. 



Peugeot adverteert met de 404 als ‘Het wonder op wielen’. Vanaf september 1967 krijgt de 404 nieuwe techniek (onderstel, remmen en versnellingsbak). De 404 wordt tot april 1975 gebouwd in Frankrijk. Daarna komt de 404 nog tot 1981 uit Argentinië, voornamelijk bestemd voor niet-Europese landen. In totaal vinden 2.399.509 exemplaren een koper. 

Met een Peugeot 404 cabrio gaan we terug naar de jaren 60. Over de N7, de Franse Route 66, rijden we langs vervallen pompstations en hotels de oude vakantieroute naar Zuid-Frankrijk. 



De koning van de straat ↓

http://janwib.blogspot.nl/2015/04/de-koning-van-de-straat.html

dinsdag 28 juli 2015

Citroën 2 CV 4x4 Exclusief. (VideoFilms)


Klik op de foto's 
voor een grotere afbeelding !



Wie vandaag de dag een vier-wheel drive versies zoekt in de Citroën 2 CV met twee motoren zal er niet gauw een vinden. Ze zijn erg zeldzaam en duur en meestal staan ze bij verzamelaars.  




De Citroën 2 CV 4x4 werd eigenlijk gebouwd voor de woestijn. De ontdekker van oliebronnen, artsen in de woestijn, de militairen in de Maghreb en de politie in Polynesië. 



En voor hun eigen doeleinden geldt: 
Uiterlijk is niets, aankomst is alles. En met de 2 CV 4x4 gaat twee keer keer beter.



Twee motoren, twee transmissies, twee tanks Ziet er stormachtige uit, maar is het niet.
Geen enkele andere productie-auto 
op basis 4x4 ziet er zo uit ! 
Zonder cardanas en zonder sperdifferentieel. 
Slechts twee motoren, één voor en één achter. Optionele schijf met voor-, achter- en vierwielaandrijving. Met twee ontsteking toetsen en twee starter knoppen, rechts voor en links voor de achterzijde. Met twee transmissies, twee assen en twee tanks borrelen onder de stoelen van de voorste inzittenden.
Dus de kleine tweecilinder boxermotor kijkt vooruit, en ... "Elk bezoek aan het tankstation is het lachen.
Je zet het mondstuk in de deur, dan loop je rond de auto of gebruikt de slang binnen door als de slang te kort is.

Productie van de Citroën 2 CV 1990 ↓




De allereerste Volkswagen kever ↓  
http://janwib.blogspot.nl/2014/07/de-eerste-volkswagen.html

vrijdag 24 juli 2015

Fiat 500 1957 (Videofilm)




Italië begint in 1957 met de Fiat 500

 De massamotorisering van Italië begint in 1957 met de Fiat 500. 
Het vierzits autootje met de bijnaam ‘rugzakje’ is de opvolger van de beroemde Topolino. De luchtgekoelde motor is, net als bij de 600, achterin geplaatst en drijft de achterwielen aan. De wielophanging is rondom onafhankelijk, de vierversnellingsbak is op de vloer geplaatst. 


Klik op de foto's voor een 
grotere afbeelding !



De vroege versies hebben naar achteren scharnierende portieren. De tweecilinder met 479 cc perst er 13 pk uit bij 4.000 tpm. Later dat jaar neemt het vermogen toe tot 15 pk. Bijzonder is dat bij de basisversie (Economica) de ramen niet open kunnen. 


 Wel heeft de 500 een canvas dak, dat naar achteren opgerold kan worden, voor de nodige frisse lucht. In 1960 verschijnt zelfs een stationversie, Giardiniera genaamd. 
Deze heeft een grotere wielbasis en een horizontaal geplaatste motor (onder de laadvloer). De tevens in 1960 gepresenteerde 500D, de opvolger van de 500, beschikt over een sterkere motor van 499 cc, met 18 pk bij 4.400 tpm. In 1965 vervangt de 500F de 500D, met als belangrijkste verschil de nu naar voren scharnierende portieren, wat een verbetering van de veiligheid betekent. 







In 1972 verschijnt de laatste versie, de 500R, met andere wielen en een nieuwe motor van 594 cc, afkomstig van de Fiat 126. In de 500R levert de motor echter iets minder vermogen, namelijk 18 pk. Wanneer in 1975 het doek valt voor de 500, zijn er meer dan 3.678.000 exemplaren gebouwd. 
De Giardiniera wordt onder de merknaam Autobianchi nog verkocht tot 1977. Technische gegevens Fiat 500 Type - R Bouwjaren 1957-1957 1972-1975 Bouwwijze 2 cil., lijn 2 cil., lijn Cilinderinhoud 479 cc 594 cc Brandstof benzine benzine Aandrijving achter achter Vermogen 13 pk/4000 tpm 18 pk/4000 tpm Koppel - - Lengte 297 cm 297 cm Breedte 132 cm 132 cm Hoogte 132 cm 132 cm Wielbasis - - Massa 470 kg 509 kg Topsnelheid - 95 km/h