Powered By Blogger

vrijdag 8 mei 2015

Porsche-Museum GMund (Videofilm)


Porsche's eerste auto’s werden gebouwd in GMÜnd in Oostenrijk

We stonden op een prachtige terrassencamping in het Maltadal
en brachten een bezoek aan GMÜnd, het Porschemuseum en Malta.
www.maltacamp.at





In de zon midden in de natuur 
De plek is gelegen tussen het nationaalpark HOHE TAUERN en het Biosphärenpark NOCKBERGE waar het een panorama uitzicht biedt in het midden van het Maltadal, 800 m boven de zeespiegel, in de zuidelijkste Provincie van Oostenrijk - in Karinthie, echt schitterend !
Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !





GmÜnd is het stadje van de gedeelde kerk die ook nu nog te bezichtigen is. Het kerkje bestaat uit twee gedeelten, één waar de pastoor de mis leidde en daar tegenover een ruimte voor de parochianen. 
En jawel daar tussen door loopt een weg. Kwam er een ratelende kar voorbij dan werd de mis even onderbroken. 






 In Gmund is ook het Porsche museum gevestigd. Tijdens en na de tweedewereldoorlog tot 1950 werden hier porsches gebouwd in een houtzagerij. Dit als camouflage tegen bombardementen van de geallieerden



Het enige particuliere Porsche Museum ligt in Gmünd in Kärnten, waar vandaan 1944-1950, de eerste auto's werden gebouwd met de naam Porsche. 



De uitgebreide collectie omvat de Porsche 356 Type 356 020 ALU , over de drijvende Porsche jacht wagon (1956) , aan de Porsche rally - en racewagens .

De eerste Porsche 911
http://janwib.blogspot.co.at/2014/04/porsche-exclusive-de-eerste-porsche-911.html








Win een Porsche
http://www.autoweek.nl/wineenporsche/?utm_source=Nieuwsbrief&utm_medium=Advertorial&utm_term=Win%2520Porsche%2520AutoRAI&utm_campaign=wineenporsche


 In Gmünd is het eerste particuliere Porsche automuseum in Europa geopend op 18 mei 1982 door de antiekhandelaar Helmut Pfeifhofer.
.


In maart 1948, werd de eerste auto met de naam Porsche, de Porsche 356, hier gebouwd in Gmund. 
Twintig kilometer ten noorden van Gmünd begint een van de steilste bergpassen in Europa: de Katschberg met hellingen tot 32%. De ideale testbaan voor Porsche.





donderdag 23 april 2015

Oldtimer voorjaarstreffen



Winterswijkse oldtimerclub 


Oldtimer voorjaarstreffen bij Venemansmolen in Winterswijk.
De Winterswijkse Oldtimer Club is een club voor liefhebbers van klassieke auto's en oldtimers van alle merken en type's. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is de club voor geheel de achterhoek en de wijde omgeving. 





 De WOC organiseerd diverse activiteiten zoals rondritten, technische dagen en oldtimer evenementen.    
Het doel van de club is om in een gezellige en ontspannen sfeer met z'n allen te genieten van de klassiekers.









Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !




























Zomerrit Veldhoek 2014 ↓
http://janwib.blogspot.nl/2014/07/oldtimer-zomerrit-in-de-achterhoek.html

donderdag 16 april 2015

Triumhp TR6 (Video TOP-Gear)



 Onder de motorkap was het verschil tussen Triumphs TR4 en TR5 groot: de viercilinder met carburateur had plaatsgemaakt voor een ingespoten zes-in-lijn. Uiterlijk waren de veranderingen echter lang niet zo schokkend.




Maar met de komst van de Triumph TR6 in januari 1969 werd ook dat weer gecompenseerd. 
De oorspronkelijk door Michelotti getekende carrosserie maakte plaats voor eentje die door Karmann in het Duitse Osnabrück was ontwikkeld. Veel van de koetswerkdelen zijn overigens nog gelijk aan de TR5 om de kosten niet al te veel op te drijven. 



Neus en kont werden nog het meest ingrijpend veranderd. In lijn met de mode van eind jaren zestig kwam er een zwarte grille, een matzwarte achterkant en het aantal chromen strips en biezen werd geminimaliseerd.

Ook kwamen er bredere (stalen) wielen en een anti-rolbar vooraan.

De 2.498 cc zescilinder leverde 150 pk. Tenminste: als de auto geleverd werd aan deze kant van de oceaan, want alle Amerikaanse versies moesten het met een stuk minder vermogen doen: 104 pk. Dit was met name te danken aan de strengere Amerikaanse eisen voor uitstoot. TR6-en hadden in de VS bovendien nog een carburateur in plaats van brandstofinjectie. Na 1973 (het jaar van de oliecrisis) werd de continentale TR6 trouwens ook minder sterk en moest-ie het met 125 pk’s doen dankzij een nieuw brandstofinjectiesysteem en veranderde nokkenas. 


Opvallend is ook de spoiler onder de voorbumper die vanaf dat jaar werd gemonteerd. Nuttige opties waren een overdrive en een stalen hardtop die leverbaar waren tot het model werd opgevolgd door de TR7 in 1976. Het overgrote merendeel van de 94.619 gebouwde Triumphs TR6 ging naar Amerikaanse klanten en heel veel van de auto’s die bij ons rondrijden komen daar ook weer vandaan.