Een Arabische sjeik heeft 1 Miljoen Dollar (800.000 euro) geboden voor de VW Kever van president José Mujica van URUGUAY President José Mujica van Uruguay doet geen afstand van zijn 27 jaar oude VW Kever.
Een Arabische sjeik had 1 miljoen dollar (ruim 800.000 euro) voor de blauwe oldtimer geboden, maar vrijdag zei Mujica dat hij het voertuig nooit van de hand zal doen.
"We kunnen alle vrienden die geld bijeenlegd hebben niet teleurstellen" om de wagen te verkopen, zei het staatshoofd. Mujica legde uit dat een groep vrienden jaren geleden geld voor de Kever had ingezameld en het voertuig daarna als cadeau had gegeven aan de latere president en zijn echtgenote.
Mujica had eerder overwogen op het aanbod van de sjeik in te gaan en geld te doneren voor de sociale woningbouw. De bescheiden Mujica (79) leeft privé zonder enige luxe. Het grootste deel van zijn salaris geeft hij weg aan goede doelen. Hij vertoont zich nauwelijk in de statige panden die voor het staatshoofd zijn bestemd.
Spectaculaire
klassieke race-M1 opgehaald bij BMW Welt
Trotse eigenaar van de historische raceauto is Masakuni Hosobuchi van Japan. De ondernemer is voorzitter van de BMW Club Japan en een verwoed verzamelaar van BMW M voertuigen. "BMW's is zijn grote passie, en deze Procar zal zeker een ereplaats krijgen in zijn collectie. Het was erg belangrijk voor hem om de auto zo goed als nieuw te herstellen na zoveel jaren van het racen. En wie kon het beter dan de fabrikant zelf ? Het geeft hem ook een groot genoegen om hier bij BMW Welt deze klassieke auto, te midden van alle nieuwe voertuigen uit te zoeken, "zei Masakuni Hosobuchi.
De BMW M1 Procar-serie
In 1979 en 1980, een raceklasse die voorafgaat aan de Formula One evenementen werd gehouden specifiek voor de BMW M1.
De snelste Formula One piloten van de dag, zoals Niki Lauda en Nelson Piquet, verscheen hier in een spannend duel tegen prive chauffeurs. Een totaal van slechts 54 Procars gebouwd, elk met zijn eigen, individuele stijl.
De BMW M1 Procar behoren tot Masakuni Hosobuchi, getiteld "Ja naar de Nürburgring," is beschilderd met afbeeldingen van de beroemde racebaan, symboliserend BMW's sterke verbinding met de oude Nürburgring. Nelson Piquet en Hans-Joachim Stuck reed deze auto aan de klasse overwinning en derde overall in het 1000 km race op de Nordschleife in 1980.
Nieuwe auto's bij BMW Welt in 2013. Voor zo'n 2.000 klanten, de ervaring was zelfs een reis uit de VS waard.
Nee, ik vind het niet de mooiste Ferrari, maar wel een hele interessante !
Er zijn slechts vijf exemplaren van deze auto, het exemplaar van Bernhard heeft het kenteken AA13. De AA wordt gebruikt ivm het Koninklijk huis, nummer 13 was het geluksgetal van de Prins.
Auto’s en beroemdheden… ze lijken niet zonder elkaar te kunnen. Over de hele wereld werkt het koppelen van producten – met name auto’s – aan beroemdheden heel goed, maar in Nederland…?
Bij de veiling in 2008 op het Concours d’Elégance bij het Loo haalde de koninklijke Ferrari de minimumprijs van € 430.000 tot € 500.000 niet, maar leverde € 345.000 op. Dat verbaast me wel een beetje, want de 212 Inter van onze geliefde Prins was aardig gehyped in de media tot op het NOS journaal aan toe! Mijn vrienden en bekenden zeiden allemaal: “Heb je het al gehoord dat de Ferrari van Prins Bernhard geveild wordt?” Duh… dat ding stond al maanden lang op internet te koop en was toen al ruim twee jaar in Nederland.
In de Dordogne vind je nog wel eens wat, al is de tijd van boerenschuren vol Bugatti's wel verleden tijd. Die waren er wel. Ik weet van minstens twee Bugatti's en een Alfa Romeo 8C 2300 dat ze in deze streek zijn gevonden in de tachtiger jaren.
Alfa-Romeo 8C 2300
Foto's Jan Wibbelink. Klik op de foto's voor grotere afbeelding !
Het kleine automuseum in Sarlat, een bron van lokale bijzondere vondsten, is allang ter ziele. De meeste leuke auto's uit lang vervlogen tijden staan inmiddels te vergaan in de nattigheid. Zo kunt u vlakbij Les Chauffours in de bossen deze oude Simca 9 Aronde "Millesime54" vinden uit de periode 1953-1956.
Van het geld dat verdiend werd met de Aronde kocht Simca de UNIC vrachtwagenfabriek, zo succesvol was deze middenklasser. In 1951 kwam de Simca op de markt met een 1220 cc motortje en de naam Aronde, oud Frans voor zwaluw, het symbool van Simca. Al in 1953 waren er meer dan 60.000 verkocht.
Simca kocht in 1958 het beroemde Talbot-Lago en in de periode 1967-1970 werd Simca zelf ingelijfd door Chrysler. In 8 jaar werd Simca te gronde gericht. In de Dordogne staat deze getuige van een glorieuzer verleden van het Franse merk.
Scheuren in een Maserati In 1971 presenteert Maserati de eerste sportwagen met middenmotor, de Bora.
Net als veel andere sportwagens uit die tijd heeft de Bora een in lengterichting achter de inzittenden geplaatste V8, gekoppeld aan een transaxle versnellingsbak. De 4,7-liter met vier nokkenassen levert 310 pk, waarmee de Bora in 6,8 seconden naar de 100 sprint. De top bedraagt 270 km/h.
Door de financiële moeilijkheden waarin het Italiaanse bedrijf verkeert (Citroën wordt halverwege de jaren zeventig opgenomen in het PSA-concern en moet Maserati weer verkopen) wordt de Bora eigenlijk nooit verder ontwikkeld. Desondanks blijft de auto nog tot 1979 in productie. Er worden in totaal 571 exemplaren gebouwd.