Powered By Blogger

zaterdag 14 september 2013

Bloemencorso Lichtenvoorde (Videofilm)



Op een na grootste corso ter wereld

Het Bloemencorso in Lichtenvoorde is een bloemencorso rondom het centrum van de Nederlandse plaats Lichtenvoorde, dat elke tweede zondag van september plaatsvindt. Naast een optocht van praalwagens bestaat het evenement ook uit straattheater en trekken verschillende showkorpsen door de straten. In 2013 werd een plaatsingsverzoek ingediend om het Lichtenvoordse corso op de lijst van het Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed te krijgen.
 Het corso is volgens de organisatoren
het op een na grootste corso ter wereld !



Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !





















Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

















Eerste prijs Blik op de Weg 










zaterdag 31 augustus 2013

BMW op de rand van de afgrond (Video Odtimers in Waalwijk )




  BMW balanceert in 1959 op de rand van de (financiĆ«le) afgrond



 BMW balanceert op de rand van de afgrond; slechts een wonder kan de firma redden van de ondergang. Dat wonder komt in de vorm van Herbert Quandt, die het merendeel van de aandelen opkoopt en voor een forse kapitaalinjectie zorgt. Daardoor krijgt BMW eindelijk de middelen om de broodnodige middenklasse sedan te ontwikkelen. 





Op de IAA van 1961 is het zover: de BMW 1500 (ook wel ‘De Nieuwe Klasse’ genoemd) wordt aan het publiek getoond. Het design is in samenwerking met Michelotti tot stand gekomen en vertoont voor het eerst de kenmerkende Hofmeister-knik in de C-stijl. Het onderstel is voor die tijd ongekend stug. De nieuw ontwikkelde viercilinder van 1.499 cc levert 80 pk, voldoende voor een vlotte rijstijl. 




De roep om meer vermogen blijft echter niet uit, en dus zien in 1963 de 10 pk sterkere 1800 met 1,8-liter viercilinder en de zeer sportieve 1800 TI het levenslicht. 




De snelle TI heeft 110 pk en daarmee kan een top van 175 km/h worden gehaald. Een sprintje naar de 100 km/h is mogelijk in 10,3 seconden. Voor die tijd sportwagenprestaties! Geen wonder dus, dat de pers zich een beetje zorgen maakt over het feit dat zo’n snelle automobiel nu voor veel mensen bereikbaar is. 




Men hoopt, dat de BMW-dealers zo verstandig zijn om de minder geoefende rijders de tammere 1800 te adviseren. Want: “…een auto met een dergelijk hoog prestatieniveau is niet bedoeld om er brood mee te gaan halen…”.




 In 1964 wordt de 1500 door de 3 pk sterkere 1600 vervangen. Door de 1,8 te vergroten tot 1.990 cc haalt men nog meer pk’s uit de viercilinder. Deze motor wordt vanaf 1966 met 100 en 120 pk gebruikt voor de nieuwe 2000’s, luxueuze en snelle uitvoeringen van de Nieuwe Klasse. 


Het interieur is luxer aangekleed en uiterlijk is de auto herkenbaar aan de rechthoekige in plaats van ronde koplampen. Ook de achterlichten zijn groter en anders van vorm. De 120 pk versie met dubbele carburateurs vinden we in de 2000 TI (echter met het sobere uiterlijk van de 1800 TI) en 2000 tilux. Laatstgenoemde model wordt in 1969 vervangen door de 130 pk ophoestende 2000 tii, met injectie. In 1972 wordt de Nieuwe Klasse opgevolgd door de 5-serie. 


woensdag 28 augustus 2013

Flamingo's in plaats van oldtimers (Video)







 Flamingo’s in het veen
We zaten op Camping De Vreehorst in Winterswijk en het was prachtig weer om die middag de Flamingoroute te fietsen. Wij hebben genoten van het natuurgebied waar de Flamingo's leven.



Het 250 inwoners tellende Duitse dorpje Zwillbrock ligt tegen de grens met Nederland geplakt, niet ver van het Achterhoekse plaatsje Groenlo. Voor de meeste mensen zijn er twee redenen voor hun bezoek aan Zwillbrock: het oude barokkerkje en het Naturschutzgebiet Zwillbrocker Venn. Waar het Zwillbrocker Venn begint, stopt het asfalt.




 Alleen wandelaars en fietsers zijn er welkom. Voor een ommetje veen is een zes kilometer lange wandel en fietsroute uitgezet. Al snel buigt het pad naar links af, terwijl ik steeds duidelijker het gekrijs van meeuwen hoor. Niet vreemd, want even later hebben wij de grote waterplas bereikt, waar een omvangrijke meeuwenkolonie woont. 







De officiĆ«le schatting komt uit op 15.000 van deze vogels. Na een kilometer door fietsen bereiken wij de zuidelijke rand van het natuurgebied en hiermee ook de grens met Nederland. De fietstocht gaat verder over een smal en recht fietspad dat precies de grens volgt. Het contrast is groot. Links het ruige Duitse veengebied, rechts de gemaaide weiden en in rijtjes beplante akkers in ons eigen land. Bij een schuilhut duikt de route weer het veen in. Het weggetje kronkelt tussen schaarse begroeiing door. Het uitzicht over het Zwillbrocker Venn is hier indrukwekkend. In dit ruige gebied kan de natuur zich helemaal uitleven. Wij zijn alweer bijna aan het einde van de fietstocht wanneer ik de tweede vogelkijkhut binnenloop. En ik constateer nu zelf dat in het Zwillbrocker Venn flamingo’s wonen. Enkele decennia geleden zijn hier zo’n veertig van deze sierlijke vogels neergestreken.