Powered By Blogger

zaterdag 31 augustus 2013

BMW op de rand van de afgrond (Video Odtimers in Waalwijk )




  BMW balanceert in 1959 op de rand van de (financiële) afgrond



 BMW balanceert op de rand van de afgrond; slechts een wonder kan de firma redden van de ondergang. Dat wonder komt in de vorm van Herbert Quandt, die het merendeel van de aandelen opkoopt en voor een forse kapitaalinjectie zorgt. Daardoor krijgt BMW eindelijk de middelen om de broodnodige middenklasse sedan te ontwikkelen. 





Op de IAA van 1961 is het zover: de BMW 1500 (ook wel ‘De Nieuwe Klasse’ genoemd) wordt aan het publiek getoond. Het design is in samenwerking met Michelotti tot stand gekomen en vertoont voor het eerst de kenmerkende Hofmeister-knik in de C-stijl. Het onderstel is voor die tijd ongekend stug. De nieuw ontwikkelde viercilinder van 1.499 cc levert 80 pk, voldoende voor een vlotte rijstijl. 




De roep om meer vermogen blijft echter niet uit, en dus zien in 1963 de 10 pk sterkere 1800 met 1,8-liter viercilinder en de zeer sportieve 1800 TI het levenslicht. 




De snelle TI heeft 110 pk en daarmee kan een top van 175 km/h worden gehaald. Een sprintje naar de 100 km/h is mogelijk in 10,3 seconden. Voor die tijd sportwagenprestaties! Geen wonder dus, dat de pers zich een beetje zorgen maakt over het feit dat zo’n snelle automobiel nu voor veel mensen bereikbaar is. 




Men hoopt, dat de BMW-dealers zo verstandig zijn om de minder geoefende rijders de tammere 1800 te adviseren. Want: “…een auto met een dergelijk hoog prestatieniveau is niet bedoeld om er brood mee te gaan halen…”.




 In 1964 wordt de 1500 door de 3 pk sterkere 1600 vervangen. Door de 1,8 te vergroten tot 1.990 cc haalt men nog meer pk’s uit de viercilinder. Deze motor wordt vanaf 1966 met 100 en 120 pk gebruikt voor de nieuwe 2000’s, luxueuze en snelle uitvoeringen van de Nieuwe Klasse. 


Het interieur is luxer aangekleed en uiterlijk is de auto herkenbaar aan de rechthoekige in plaats van ronde koplampen. Ook de achterlichten zijn groter en anders van vorm. De 120 pk versie met dubbele carburateurs vinden we in de 2000 TI (echter met het sobere uiterlijk van de 1800 TI) en 2000 tilux. Laatstgenoemde model wordt in 1969 vervangen door de 130 pk ophoestende 2000 tii, met injectie. In 1972 wordt de Nieuwe Klasse opgevolgd door de 5-serie. 


woensdag 28 augustus 2013

Flamingo's in plaats van oldtimers (Video)







 Flamingo’s in het veen
We zaten op Camping De Vreehorst in Winterswijk en het was prachtig weer om die middag de Flamingoroute te fietsen. Wij hebben genoten van het natuurgebied waar de Flamingo's leven.



Het 250 inwoners tellende Duitse dorpje Zwillbrock ligt tegen de grens met Nederland geplakt, niet ver van het Achterhoekse plaatsje Groenlo. Voor de meeste mensen zijn er twee redenen voor hun bezoek aan Zwillbrock: het oude barokkerkje en het Naturschutzgebiet Zwillbrocker Venn. Waar het Zwillbrocker Venn begint, stopt het asfalt.




 Alleen wandelaars en fietsers zijn er welkom. Voor een ommetje veen is een zes kilometer lange wandel en fietsroute uitgezet. Al snel buigt het pad naar links af, terwijl ik steeds duidelijker het gekrijs van meeuwen hoor. Niet vreemd, want even later hebben wij de grote waterplas bereikt, waar een omvangrijke meeuwenkolonie woont. 







De officiële schatting komt uit op 15.000 van deze vogels. Na een kilometer door fietsen bereiken wij de zuidelijke rand van het natuurgebied en hiermee ook de grens met Nederland. De fietstocht gaat verder over een smal en recht fietspad dat precies de grens volgt. Het contrast is groot. Links het ruige Duitse veengebied, rechts de gemaaide weiden en in rijtjes beplante akkers in ons eigen land. Bij een schuilhut duikt de route weer het veen in. Het weggetje kronkelt tussen schaarse begroeiing door. Het uitzicht over het Zwillbrocker Venn is hier indrukwekkend. In dit ruige gebied kan de natuur zich helemaal uitleven. Wij zijn alweer bijna aan het einde van de fietstocht wanneer ik de tweede vogelkijkhut binnenloop. En ik constateer nu zelf dat in het Zwillbrocker Venn flamingo’s wonen. Enkele decennia geleden zijn hier zo’n veertig van deze sierlijke vogels neergestreken. 


zaterdag 10 augustus 2013

Oldtimerevenement Schloss Dyck (Videofilm)




Schloss Dyck omgetoverd tot autoparadijs

In het weekend van 2 tot 5 augustus 2013 werd in het Duitse Jüchen het prachtige Schloss Dyck omgetoverd tot een waar autoparadijs tijdens de Schloss Dyck Classic Days. 
Wij waren er bij, klassieke auto's, snelle sprints en gezelligheid,maar het was bloedheet !

Foto's Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

















Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !


De Classic Days is de mix van grote club bijeenkomsten. Wij noemen het "Classic meeting" hier komen meer dan 100 klassieke auto club's van alle bekende merken die elkaar ontmoeten.
Goed onderhouden auto's en mensen in stijlvolle kleding stond in de dagen van de Classic Days.














Meer dan 20 families kampeerden tijdens de Classic Days met hun auto's in de tuin.



De Classic Days gaat ook om "charme en stijl" Dat is de stemming picknick met 25 klassiekers en eigenaren die uitgenodigd waren voor een gezellig weekend op de zwarte walnoot weide met uitzicht op het kasteel met meloen, brood met worst en een lekker glas wijn. en. . grammofoon.




Er was ook een " Concours d'Elegance
 "Juwelen in het Park" 
Niet alleen een FIVA top Concours van de FIVA categorie "A" met zorgvuldig geselecteerde 40 prachtige auto's. Maar ook unieke stukken en prototypen van over de hele wereld. 










In de omgeving van het historische Oranjerie schiereiland wordt het aangevuld door in 2013 een speciaal Classic Corner weide paddock op te zetten met de supercharged Mercedes en Bentley. Die zijn weer net zo krachtig, als de appel en pruim in het weidegebied met de tenten van de geselecteerde dealers en specialisten. De Grand Prix is ​​er ook te vinden met een origineel terras van de Motor Klassik voor koffie en een praatje met de redactie



woensdag 7 augustus 2013

Komt TRABANT terug ?


Trabantbouwer Sachsenring wil doorstart maken !

De in surseance verkerende voormalige Trabantbouwer Sachsenring wil met behulp van investeerders een doorstart maken. Het bedrijf, dat tegenwoordig auto-onderdelen maakt, werd donderdagavond door een rechtbank in het Oost-Duitse Zwickau insolvent verklaart.
De curator van Sachsenring, Joachim Exner, denkt echter dat het bedrijf een goede kans maakt op een doorstart. De klanten blijven het bedrijf trouw en er worden eerste gesprekken gevoerd met mogelijke investeerders, aldus Exner. Mogelijk kan het bedrijf in één keer worden verkocht of in delen, aldus de curator. Sachsenring had in mei om uitstel van betaling gevraagd, nadat een herstructurering niet snel genoeg kon worden afgerond.

De history van Trabant ↓












http://trabant.shocauto.com/trabant_history.htm

Het bedrijf uit Zwickau maakte tot april 1991 de bekende Trabant, maar is na een privatisering overgegaan op de productie van onderdelen. De onderneming telt circa 300 werknemers.

West-Duitsland had zijn Volkswagen - Oost-Duitsland zijn Trabant. Ook dit wagentje had immers als voornaamste doel de bevolking op een betaalbare manier van transport te voorzien, al moesten Oost-Duitsers soms jaren wachten voor ze een Trabant mochten kopen. De eerste Trabant (de P50) verscheen in 1958 en werd gebouwd in Zwickau in de fabriek die voor de oorlog Horchs maakte.
De meeste carrosseriedelen waren van Duroplast: een wel heel aparte kunststof die als hoofdbestanddelen katoenvezels en phenolhars had. Maar het is niet waar dat de hele carrosserie daarvan gemaakt was. Er is namelijk een stalen binnendeel waaraan alle Duroplast-componenten zijn bevestigd. De motor is een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt met een inhoud van 594 cc (de eerste modellen hadden nog 500 cc). De Trabant 601 die in 1964 verscheen is verreweg het meest bekende model. Toen hij nieuw was, was het best een moderne auto, maar het model bleef ongekend lang, praktisch ongewijzigd, in productie en raakte al snel achterop in tegenstelling tot de auto’s uit het westen.
De 601 werd tot 1990 geleverd en in dat laatste jaar werden er nog 90.000 gebouwd met een modernere viertaktmotor uit de Volkswagen Polo. Op 1 april 1991 sloten de fabriekspoorten definitief. Tegen die tijd waren er ruim drie miljoen Trabants gebouwd. Naast de tweedeurs ‘Limousine’ was er ook een station-uitvoering (de Kombi) en een open model (de Kübel). Na de val van de muur beleefde de Trabant een korte opleving buiten voormalig Oost-Duitsland en werden ze overal naar Europa geëxporteerd.
In Nederland was overigens lange tijd een importeur van het merk. Voor 3.575 gulden leverden zij een Trabant 601 in 1965. Echte liefhebbers van deze auto moeten de film Go Trabi Go zien. Hierin staat een Trabantje centraal als onderdeel van de familie Struutz die na de val van de muur op vakantie gaan naar Italië.