Powered By Blogger

dinsdag 16 juli 2013

22 miljoen voor Mercedes Silver Arrow (Videofilm)

Ruim 22 miljoen euro betaald voor Silver Arrow

Met dank aan Peter Wibbelink voor de tip.
Het was een veilingrecord, afgelopen weekend bij Bonhams in Goodwood: omgerekend ruim 22 miljoen euro werd er betaald voor een Silver Arrow, de Mercedes-Benz W196.
En wij weten door wie...




Juist ook vanwege het unieke 'hamerstuk', de in de vijftiger jaren Grand Prix-winnende Mercedes-Benz W196, puilde de veilingzaal in Goodwood werkelijk uit met belangstellenden. En dat bleken niet louter nieuwsgierigen, want er werd behoorlijk snel en veel geboden op de bijzondere Silver Arrow - ook online en via telefoonlijnen.



De unieke sportauto - die ter veiling werd aangeboden door de Emir van Qatar - werd in 1954 bestuurd door de legendarische Argentijnse coureur Juan Manuel Fangio. Hij won er onder meer de Duitse en Zwitserse Grand Prix mee. En voor de liefhebbers: het chassisnummer is 00006/54, voorzien van 2,5 liter acht-in-lijn.



Onlangs was in het Louwman Museum nog een indrukwekkende expositie te zien van Silver Arrows of zo u wilt, Silberpfeilen.↓

http://louwmanmuseum.nl/

Ah fijn, nog nooit dus bracht een auto op een veiling 19,6 miljoen Britse Ponden op (ruim 22 miljoen euro), een recordbedrag dus, en dat ook nog eens tijdens het twintigste, dus jubilerende Festival of Speed. Wie dat er voor over had? Primeurtje! De veilingmeester mocht de naam van mode-ontwerper Ralph Lauren noteren.



Verslag van oldtimerrit door de Hof van Twente ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/04/oldtimerrit-door-de-hof-van-twente.html

zondag 30 juni 2013

4,8 miljoen kilometer in één VOLVO (videofilm)


Man rijdt 4,8 miljoen kilometer in één Volvo
Met dank aan Cor Jansen voor de tip !
De Amerikaan Irv Gordon staat op het punt een wereldrecord te vestigen met zijn Volvo P1800 uit 1966.












800.000 kilometer woon-werkverkeer
Gordon kocht zijn Volvo in 1966 op een vrijdag en was volgens eigen zeggen op slag verliefd. Hij heeft er het hele weekend mee gereden en bracht de auto ’s maandags terug naar de dealer voor de 1.500 mijl onderhoudsbeurt.
In de volgende tien jaar kwam daar 800.000 kilometer bij door een dagelijkse woon-/werkafstand van 200 kilometer. Eén van de redenen voor de extreme betrouwbaarheid en lange levensduur van de Volvo is volgens Gordon niet alleen het feit dat het een Volvo betreft, maar ook een strak serviceschema dat voor zeker vijftien jaar bij dealer is uitgevoerd waar hij de auto gekocht heeft.
Levensreis.

Volvo Cars of North America heeft een campagne rond de ongekende prestatie opgezet en nodigt mensen uit om de ‘levensreis’ met hun auto openbaar te maken. Gordon rijdt gestaag door met zijn klassieker en hoopt het record te breken op het moment dat hij in Alaska is.
“Het gaat niet om het bereiken van driemiljoen mijl, maar om de ritten waarmee ik de driemiljoen mijl bereikt heb.” Met deze woorden laat de P1800 veteraan weten van iedere kilometer genoten te hebben. De 73-jarige voormalig natuurkundeleraar uit Long Island hoopt tijdens zijn reis mensen enthousiast te maken voor het reizen per auto, want ‘de beste manier om Amerika te verkennen is per auto,’ zo zegt hij en sluit af met de woorden: ‘Het maakt niet hoeveel wegen ik gereden heb, er is er altijd een waar ik nog niet geweest ben. Dat maakt het zo leuk.”


De Zweden verrasten de wereld in 1961 met een fraai gelijnde Volvo coupé, de P1800. De carrosserie is getekend door het Italiaanse designhuis Frua. De productie is gedurende de eerste jaren een verhaal apart: het stalen koetswerk wordt in Schotland gebouwd, waarna het naar de Britse autofabrikant Jensen wordt vervoerd. Deze assembleert de auto vervolgens met de uit Zweden aangeleverde onderdelen. Omdat de kwaliteit nogal te wensen overlaat, hevelt Volvo de productie in 1964 over naar Zweden. De ‘P’ verdwijnt daarmee uit de type-aanduiding. Ervoor in de plaats komt een ‘S’, wat staat voor Sverige (Zweden).
Onder de gestrekte motorkap ligt in het begin een 1,8-liter viercilinder met dubbele carburateurs en 100 pk. In 1968 wordt de motor vergroot tot 2,0 liter; het vermogen van de 1800 S stijgt daardoor tot 115 pk. Een jaar later krijgt de tweeliter elektronische benzine-injectie, wat een vermogensstijging tot 125 pk ten gevolge heeft; de type-aanduiding wordt gewijzigd in 1800 E(lectronic). Eind jaren zestig begint de 1800 toch wat gedateerd aan te doen en is eigenlijk een nieuw model nodig.




Omdat Volvo’s budget niet ruim genoeg is voor een geheel nieuw model, besluit men tot een ingrijpende ‘verbouwing’: de 1800 coupé wordt in 1971 getransformeerd in een soort ‘shooting brake’, met een naar achteren doorgetrokken daklijn en grote, glazen achterklep. Daardoor kan de auto als 1800 ES (Electronic Special) nog een tijdje mee tot in juni 1973 het doek valt voor de vlotte Volvo. Een directe opvolger is er niet. De 262 Coupé van Bertone verschijnt pas jaren later. Er worden van 1961 tot en met 1973 39.414 1800 P, S en E modellen gebouwd en 8.077 1800 ES’en.

Technische gegevens Volvo 1800

Type P1800 / 1800 S 1800 ES
Bouwjaren 1961-1968 1971-1973
Bouwwijze 4 cil., lijn 4 cil., lijn
Cilinderinhoud 1780 cc 1986 cc
Brandstof benzine benzine
Aandrijving achter achter
Vermogen 100 pk/6000 tpm 125 pk/6000 tpm
Koppel - -
Lengte 440 cm 438 cm
Breedte 170 cm 170 cm
Hoogte 128 cm 128 cm
Wielbasis 245 cm 245 cm
Massa 1111 kg 1160 kg
Topsnelheid 175 km/h 185 km/h
Acceleratie - -
Prijs - -
Productieaantal - 8077

Prachtige oldtimerrit, dit moet je gezien hebben !    ↓ ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/01/super-oldtimer-evenement-in-duitsland.html

zondag 23 juni 2013

Kroatië schitterende Flora en Fauna



Interessante steden en bezienswaardigheden zijn er volop in Kroatië

Dalmatië is een streek die de moeite waard is.
Wij waren in de volgende belangrijke plaatsen Split, Trogir, Zadar, Biograd, Primosten, Sibenik en nog veel meer. 
Een prachtige vakantie in Kroatië en ons verblijf op Camping Solaris was geweldig.
http://nl.campingsolaris.com/
Vandaar uit hebben wij diverse plaatsen bezocht.

Je kunt ze allemaal terug vinden onder categorieën bij vakantie Kroatië 2013 en zelf mee genieten van de mooie steden en het prachtige landschap aan de heldere blauwe Adriatische kust.



Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !
Stad Sibenik




Dubrovnic ligt in het zuiden, aan de adriatische kust. Split ligt meer in het Noorden van Dalmatie. Nog noordelijker ligt Sibenik. Uiterst Noordelijk in Dalmatie ligt Zadar.
Het zijn allemaal steden die de moeite waard zijn.
Camping Split
Heel veel toeristen zoeken de kust van Kroatië op. En niet vreemd; de stranden aan de Adriatische zee zijn geliefd bij zonaanbidders.

In totaal kent het land bijna 4,5 duizend soorten planten en bijna 280 soorten andere gewassen.

Het spreekt dan ook voor zich dat het land zeer groen is. Blauwe meren zijn omgeven door bijzondere bomen en struiken. 
Het ziet er werkelijk uit als op plaatjes !
Al met al een schitterende natuurpracht !




Ongeveer een kwart van Kroatie bestaat uit bossen/wouden.



Ook de fauna is indrukwekkend. Wist u dat Kroatië bijna vierhonderd soorten dieren kent die bescherming genieten !


Laten we vooral de kust niet vergeten. De Adriatische zee is niet alleen populair bij strandliefhebbers.


Ook sportvissers kunnen genieten van een onvergetelijke vakantie. Er leven namelijk verschillende soorten vis in deze, relatief warme, zee. Denk dan ook aan de hele grote vissen zoals tonijnen.

zaterdag 15 juni 2013

Biograd paradijs op de Adriatische kust !



Biograd de ideale ligging in Adriatische Zee

Biograd heeft een ideale ligging in het centrum van de Adriatische Zee riviera en het Dalmatische nautische paradijs. Als een plaats op de Adriatische kust die beroemd is om zijn schoonheid, ideale positie, harmonie, hartelijke mensen en nabijheid van de belangrijkste nationale parken en beschermde natuurgebieden, is Biograd na Moru zeker het bezoeken waard.
Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

Deze stad ligt in de baai van Pašman, 25 km ten zuiden van Zadar, omringd met mooie stranden, pijnbomenbossen en zonnige baaien. 




Wat Biograd na Moru tot een unieke bestemming maakt is zijn natuurrijke omgeving, de nabijheid van het nationale park Kornati, het nationale park Krka en het natuurpark Vransko jezero, dat tevens een vogelreservaat en een rijk sportvisgebied is, aantrekkelijk voor kanovaarders en vogelspotters.



Biograd na Moru is een bekende nautische bestemming onderweg naar de Kornati eilandengroep. Regatta's, zeil- en duikscholen en andere nautische activiteiten worden het hele jaar door georganiseerd. De jachthaven Kornati in Biograd na Moru heeft ca. 500 ligplaatsen in zee en 200 ligplaatsen op de wal.
Zelden is de natuur zo ruimhartig geweest als op dit gedeelte van de Adriatische kust, waar ze één van de meest geleden eilandengroep ter wereld gemaakt heeft. 



Het dichtstbijzijnde eiland dat met een dagelijkse veerdienst verbonden is met Biograd, is het eiland Pašman. Nabij Biograd bevindt zich ook een klein eiland, Vrgada, een bestemming voor vele excursies, net als het nationale park Kornati dat door zijn unieke en onbeschrijflijke schoonheid terecht de parel van de Adriatische Zee genoemd wordt.







Kroatië wordt steeds bekender en geliefder bij zeevissers en zoetwatervissers.
 De Adriatische zee heeft de zeevisser veel te bieden
Met name het zogenoemde biggamefishing is in opkomst. De adriatische zee leent zich namelijk prima voor deze visserij.






De meest bekende vis waar hier tijdens het zeevissen biggamefishing op gevist wordt is de Tonijn (blauwvintonijn).
Deze tonijn komt het gehele jaar bij Kroatie voor. Soms worden ze voor de kust en/of tussen de eilanden van Kroatie gevangen. Meestal echter wat verder de zee op.

Enkel in het uiterste noorde van de adriatische zee komen ze minder voor. Ze blijven voornamelijk in het zuiden en midden.
Sardines zijn een veelgebruikt aassoort. Maar er zijn nog andere mogelijkheden.



Naast de poon, makreel en tonijn komen er ook verschillende soorten haaien in dit gebied voor.
Kroatië schitterend !  ↓
http://janwib.blogspot.com/2013/05/kroatie-schitterend-video-film.html

dinsdag 11 juni 2013

Krka het mooiste park van Europa (Videofilm)


Nationaal park Krka 

Op een steenworp afstand van Sibenik ligt het op een na jongste nationale park van Kroatie, alweer een van de natuurpareltjes van Kroatie en alweer een must op u reis door dit mooie land.  ↓
Kijk ook bij categorieën onder vakantie Kroatië 2013.


Het werd in 1985 gereed gemaakt en is bedoeld om het fraaie stroomgebied van de rivier de Krka te beschermen. De rivier, 72 km lang, ontspringt aan de voet van het Dinarisch gebergte bij de plaats Knin. Daar van daan gaat het water door een onvervalst karstlandschap naar de kust, waar de Krka uiteindelijk in de Baai van Sibenik uitkomt. 
Foto's Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

Op weg naar de zee heeft de rivier het karstlandschap diep ingevreten, met een serie spectaculaire watervallen als gevolg. Voorbij de kloven van Medu Gredama beginnen de eerste stroomversnellingen, ter hoogte van de doorgang Roski Slap. 
Het wilde water mondt uit in een lang en vredig meer dat een van de mooiste plekken van de streek van Sibenik is.↓
http://janwib.blogspot.com/2013/06/sibenik-kroatie.html



 Op het eilandje (Visovac) in de meer bevind zich een 15de eeuws franciscanenklooster, gebouwd op de plek van een nog ouder kapel. 
Het huidige klooster gebouw is uit de 17de eeuw.




Ten zuiden van het meer liggen de watervallen Skradinski Buk, de meest bezochte en spectaculaire van het park. Hier doet zich ongeveer hetzelfde geologische fenomeen voor als aan de beroemde Plitvicemeren. 


De erosie van rotswanden en rivierbedding heeft in de loop van duizenden jaren een massa sediment opgeleverd, zodat bij elke oneffenheid in het relief en bij elke flessenhals een natuurlijke barriere van poreuze steen(travertijn) werd opgeworpen, vaak bedekt met weelderige tropische plantengroei en een schat aan vissen en vogels.

Al met al een schitterende natuurpracht!