Powered By Blogger

zondag 13 januari 2013

De servicebeurt van een Ferrari F50 in beeld (Video)







FERRARI  F50  TECHNIEK

Tijd voor een dosis Autotechniek. We duiken de werkplaats van een supercarhandelaar in en zien hoe een
F50, de F1-auto voor op straat die het F40-stokje overnam, langzaam ontleed wordt. Met dank aan Peter Wibbelink.



De auto die bij zijn introductie in ’95 een Nederlands prijskaartje van 1.203.595 gulden kreeg werd direct het summum van Ferrari’s kunnen. Qua topsnelheid had hij alleen de McLaren F1 boven zich te dulden, maar zelden ging er zoveel F1-techniek de straat op. Neem het 4,7-liter V12 motorblok (530 pk & 470 Nm), wat een afgeleide was van de 3.5 V12 uit de F1-auto waarmee Ferrari in 1992 aan de startlijn van Grands Prix verscheen.




Gekoppeld aan een zes versnellingen tellende handbak die letterlijk verweven is met het subframe. Wil je vervolgens ergens bij komen, om bijvoorbeeld de koppeling te vervangen, dan zul je de F50 moeten tweeëndelen. Het duurt even. Ongetwijfeld. Maar je creëert een zee aan ruimte. Een walhalla voor elke autotechnicus met rugpijn na een koppelings/versnellingsbak-wissel.




Deze foto’s van de New Yorkse garage UniversalAutosports laten hoe een Ferrari F50 er vervolgens bijligt. Opengewerkt en met zicht op het hart en de aderen van de uit koolstofvezel opgetrokken bolide, waarvan er in twee jaar tijd niet meer dan 349 zijn gemaakt.




Waarom deze bewuste F50 op de operatietafel terechtkwam is niet bekend, en wat het kostte evenmin. Maar als we iets weten is dat Ferrari’s met de nodige levenservaring nooit voor een prikkie te onderhouden zijn (voorbeeld I, voorbeeld II)

Super Oldtimer evenement in Duitsland (Video)


Belangrijke informatie over de Classic Days 2013 in Schloss Dyck



In het weekend van 3 tot 5 augustus 2012 werd in het Duitse Jüchen het prachtige Schloss Dyck omgetoverd tot een waar autoparadijs tijdens de Schloss Dyck Classic Days. Klassieke auto's, snelle sprints en gezelligheid stonden centraal en dat komt ook weer in 2013.





http://www.schloss-dyck-classic-days.de/index.php







woensdag 9 januari 2013

Race Bugatti Veyron tegen een Eurofighter (Videofilm)





Dat de opnames voor het nieuwe TopGear seizoen weer begonnen waren wisten we al. Maar er is nu weer iets opgedoken. Namelijk een race tussen een Bugatti Veyron en een Eurofighter Typhoon.





Heel origineel is het natuurlijk niet, maar het zal ongetwijfeld spectaculair zijn om naar te kijken (en te luisteren!). De Veyron werd als het goed is bestuurd door de Hamster. 




Het nieuwe seizoen begint overigens pas in oktober. Tot die tijd kunnen we alleen maar gissen wie er gewonnen heeft. Persoonlijk denk ik de Eurofighter Typhoon, maar ja wie ben ik nou. 

Deze auto is ook leuk, niet de snelste auto, maar wel een alles kunner ► 
http://janwib.blogspot.nl/2012/12/citroen-2cv-4x4.html


donderdag 27 december 2012

Morgan met de hand gemaakt ! (Videofilm)

Morgan Motor Company 
  

De Morgan Motor Company gevestigd in Groot-Brittannië is niet verandert in een veranderende wereld.

Niet alleen is het nog steeds onafhankelijk, maar het maakt ook elke auto met de hand. Een basismodel kost ongeveer 44.000 dollar, tot 300.000 dollar voor het

duurste model. 
Klanten wachten meer dan een jaar om hun exclusieve, met de hand gebouwde Morgan afgeleverd te krijgen.
Op het metalen Chassis wordt een
carrosserie gebouwd die grotendeels uit hout bestaat.


Werknemers gebruiken metalenscharen om de kap vorm te geven, dit doen ze omdat iedere Morgan anders moet zijn.


Morgan produceert jaarlijks ongeveer 600 auto's. Het bedrijf vierde zijn 100ste verjaardag in 2011.


Het heeft een lange en rijke geschiedenis en wordt nog steeds gerund door de dezelfde familie: de Morgans.
Het merk is opgericht door Henry Frederick Stanley Morgan bekend als "HFS", vervolgens werd Morgan geleid door zijn zoon Peter en nu wordt het gerund door Charles, de zoon van Peter Morgan.

Iedereen weet dat Morgan al “jarenlang” hetzelfde model bouwt, maar hoelang is dat eigenlijk al? Dat is dus al 75 jaar lang! In 1936 ging de Morgan 4/4 voor het eerst in productie en in 2011 wordt dit model nog steeds gebouwd. Genoeg reden voor een feestje met wat extra pk’s dachten ze toen bij Morgan.


Toen de Morgan 4/4 in 1936 in productie ging was dat het eerste model met 4 wielen, want voorheen bouwden ze alleen auto’s met driewielen. De naam staat dan ook voor: 4 wielen & 4 cilinders. De eerste exemplaren die in 1936 gebouwd werden beschikten over een 1.1 liter viercilinder motor van Coventry Climax met maar liefst 34 pk. Tegenwoordig ligt er een 1.8 liter Ford Duratec met 127 pk onder de kap.


Maar deze 75th Anniversary uitvoering van de 4/4 heeft zelfs een grotere 2.0 liter motor van Ford onder de kap liggen. Die motor wordt door Morgan normaal gesproken alleen maar gebruikt in de +4 (het grotere broertje van de 4/4) en deze motor levert 157 pk/187 Nm. Daarmee sprint je in 7,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 189 km/u. Het drooggewicht van deze Morgan is 920 kilo.









zondag 16 december 2012

Citroën 2CV 4x4 (Videofilm)




Citroën2CV 4x4 Sahara

Hiermee komt het totale vermogen dus op 27 pk, goed voor een topsnelheid van 100 km/h.




 De motoren zijn voorzien van een speciaal voor de woestijn ontwikkelde Solex-carburateur. Een Sahara-Eend staat op 155x400X- of 155x380X-banden en beschikt over een hydraulisch remsysteem met rondom schijfremmen. Als beide motoren ingeschakeld zijn, bedraagt het verbruik circa negen liter op honderd kilometer.




De 2CV Sahara is met zijn gewicht van 715 kg een stuk zwaarder dan een normale Eend. Om precies te zijn: de stoere versie brengt 135 kg meer op de schaal.

Gegevens van de 2CV 4x4 Sahara:
Lengte: 3,78 m
Breedte: 1,48 m
Wielbasis: 2,40 m
Bodemvrijheid in beladen toestand: 0,16 m
Leeg gewicht: 715 kg