Powered By Blogger

maandag 26 november 2012

Top 10: de beroerdste auto’s van de laatste 15 jaar



Handig: een verzekeraar die, op basis van 15 jaar ervaring, een lijstje samenstelt van auto’s die je maar beter links kunt laten liggen. De uitkomsten zullen je verrassen!

De Engelse verzekeraar Warranty Direct viert zijn derde lustrum, en zet voor de gelegenheid eens op een rijtje welke wielen je beter wel, en welke je juist beter niet kunt aanschaffen. Wat schetst de verbazing: bijna de complete top 10 staat vol metpremium Duits spul, waar we onze vingers dus niet aan zouden moeten willen branden. De Duitse premiumleugen ontmaskerd?!
Ehm, nee… De auto’s krijgen een waardering volgens een Reliability Index, waarin onder andere is opgenomen hoe vaak een auto panne heeft, maar ook wat de reparatiekosten bedragen. Ergo: hoge werkplaatsrekening = slechte waardering (meer puntje).
Tsja: een beurtje aan je Honda Jazz is voor een appel en een ei gedaan, terwijl de kosten van het fatsoenlijk op de weg houden van je bijna 4-5-600 pk sterke powerhouse nou eenmaal, eh, een factortje veel hoger liggen.
Hoe de index precies in elkaar steekt kan je hier nalezen. Ga er van uit dat het gemiddelde van de index het cijfer ’100′ is, en bekijk dan de volgende top 10, die vooral erg bruikbaar voor degene die wel pk’s wil, maar ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit.
#10 Citroën XM – 438
#09 Land Rover Range Rover – 440
#08 Porsche 911 (996) – 442
#07 Bentley Continental GT – 490
#06 Audi A6 Allroad – 502
#05 Mercedes-Benz CL W215 – 512
#04 Mercedes-Benz V-Klasse -547
#03 Mercedes-Benz SL R230 – 555
#02 BMW M5 E60/E61 – 717
#01 Audi RS6 – 1.282
Bovenstaande lijst is wel interessant om de krachtpatsers eens onderling te vergelijken. Met een Continental GT ben je nog verbazingwekkend ‘goedkoop’ uit, en ook een Porsche 996 gaat nog wel. Het ding schijnt nagenoeg nooit pech te hebben, maar een gemiddelde prijs van een beurtje van £847,52 (zo’n 1.000 euro) zorgt voor een plek in de lijst. Of zou ‘t Britse wegdek de auto’s parten spelen?
Rij je een auto van Das Haus, zorg dan voor wat extra cash op je bankrekening, en de V10-monsters zijn pas echt een verschrikking voor je budget, vooral als er twee turbo’s opgeschroefd zijn. Holy Moses, 1.282 puntjes voor de RS6! Da’s een lekkere draaikolk in je portemonnee… De fun wordt duur betaald, zogezegd.

maandag 19 november 2012

Volvo S60 Polestar 508 Pk ! (Video's)





Volvo S60 Polestar: Rijtest en video

Een verlaten vliegveld in Noord-Zweden, een overnachting in de oude kazerne, grauw-grijs weer, en dat alles in een omgeving die in de zomer vast heel inspirerend is. Nu niet, maar het maakt allemaal niet uit. 
Een S60 met vijfhonderd-en-acht paarden staat op ons te wachten.



[ Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER! ]
Meer dan vijfhonderd pk in een S60. Denk er gerust eens over na, want dat is fors meer vermogen dan wat de Duitse concurrentie in hun kleinste sedans aanbiedt. 



Het verraadt ook wel iets van de Zweedse volksaard: de meeste tijd rustig, ingetogen en verstandig. Totdat ze het niet meer zijn en dan gáán ze echt los. Het verhaal van Polestar leest ook meer als een jongensboek dan als een kroniek over een bedrijf. De roots liggen in de racerij, waarin ze, met succes, nog steeds actief zijn. Een andere bron van inkomsten is het “chiptunen” van Volvo’s, met fabrieksgarantie. Tot zover niet veel bijzonders, pas toen Polestar ook zelf auto’s ging bouwen begint het verhaal erg af te wijken van wat de norm is. De C30 Polestar was niet zo heftig door kleur, grotere velgen of de andere spoilers. Ja, die waren ook leuk, maar vooral de technologie maakte indruk. Niet alleen werd het vermogen van de T5 opgepompt naar stratosferische hoogte (400+ pk), maar ook bouwde Polestar de C30 om naar vierwielaandrijving.


Function over form
Dan lijkt de S60 Polestar iets normaler, minder heftig aangepakt, maar niets is minder waar. Er zijn een aantal overeenkomsten met de S60 T6, maar evenveel verschillen. Nog een leuk detail: alle aanpassingen dienen het enige doel waarom de S60 Polestar op aarde is gezet: heel snel zijn. Een voorbeeldje: de voor- en achterbumper zien er niet alleen anders uit, maar zijn van het lichtere carbonfiber gemaakt, net als de voorste spatborden. De spoiler op de kofferklep is ook van carbon en groter dan wat Volvo tot nu toe leverde. De S60 Polestar slecht de grens van 300 km/u en op dat soort snelheden gaf de oude spoiler lift in plaats van downforce. Nog een voorbeeld dan: de sportuitlaat met pijpjes links en rechts ziet er indrukwekkend uit, maar levert ook een wezenlijke bijdrage aan de vermogensstijging. Van voor tot achter is namelijk een RVS buis van 3,5 inch gebruikt, voor de downpipes zelfs 4 inch en de reguliere katalysator mocht wijken voor een sport-exemplaar.



De Zweedse sloophamer
Deze tekst kun je letterlijk nemen, want de S60 Polestar vrat tijdens ons korte uitje op het vliegveld de standaard aandrijfasjes alsof de hongerwinter voor de deur stond. De leverancier van sterkere assen had even moeite gehad om het Polestar hoofdkwartier in Gotenborg te vinden, dus het is gelukkig een tijdelijk issue. Los van dit kleine probleempje heeft de S60 Polestar een snelheidspotentieel die de klasse van sportsedans herdefinieert. In 3,9 seconden zet de S60 Polestar 100 op de klok! Een tijd waar eerder de R8 dan de RS5 aan kan tippen. Bij Mercedes wordt het dan de SLS, de C63 heeft immers 4,5 tel nodig voor de standaardsprint. In München moet er een tweewieler aan te pas komen om dat bij te houden, bij de vierwielers is er niets wat in de buurt komt. De S60 Polestar is de snelste vierdeurs van het moment, hoewel de kroon voor de snelste vierzitter nog niet binnen is. De Ferrari FF sprint in 3,7 seconden naar de 100, maar het feit dat die bij een vergelijking van een Volvo moet worden gehaald is al heel bijzonder. Het statement over de topsnelheid reflecteert de Zweede coolheid: meer dan 300 km/u. Daar moeten we het mee doen.


De extra pk’s kwamen niet zomaar uit het T6 blok rollen. Standaard krijgt de zes-in-lijn 300 pk mee, met eeh Polestar chipkuurtje komt het vermogen op 329 pk. Dat er nu een gezonde 508 pk uit drieliter wordt gehaald is te danken aan een grotere Garret turbo, een volledig ander inlaattraject, een grotere intercooler en het al eerder aangehaalde uitlaattraject. Het leidt tot een specifiek vermogen van 169 pk per liter, ook al weer zo’n recordwaarde. Het maximumkoppel van 575 Nm is al even indrukwekkend. Het krachtpakket is gekoppeld aan een zestraps handbak, een aangepaste versie van die uit de D5.
Power versus control
Polestar hield niet op bij het aanpassen van de motor en carrosserie. Velgen (19”) en banden (265/30) werden een maatje groter dan Volvo normaal gesproken levert, maar dat zijn niet de meest belangrijke aanpassingen. Het hele onderstel werd ingrijpend opgestrakt onder leiding van coureur Robert Dahlgren. Er zijn Öhlins schokdempers gemonteerd en het chassis is 30mm verlaagd. Eveneens zijn X-members toegevoegd, werden veel van de bussen omgewisseld voor hardere exemplaren en er zijn dikkere stabi’s gemonteerd. Het vierwielaandrijving systeem is van Haldex net als in de S60 T6, maar er is nog een elektronisch aangestuurd (e-LSD) sperdifferentieel toegevoegd. Het resultaat van al deze aanpassingen en het vele afstelwerk is een vergaand neutraal onderstel. Je kunt heel vroeg in de bocht op het gas, waarna de achterkant geleidelijk iets naar buiten komt.

De lijst met aanpassingen is nog veel langer; zo werden er bijvoorbeeld grotere remmen gemonteerd. Voor zitten er 380mm grote Brembo schijven op met zespots zuigers, achter zijn het Polestar-Volvo exemplaren van 302mm. De accu verhuisde naar de achterbak voor een betere gewichtsverdeling. Het leeggewicht van 1640 kg lijkt wellicht aan de hoge kant, maar de ook vierwielaangedreven RS4 Avant en Ferrari FF zijn ruim 100 kg zwaarder.

Kopen dan maar ?


Tja, ergens moest ik nog wat nadelen aanstippen. De status van de S60 Polestar is op dit punt wat onduidelijk: in de showroom zal je hem niet aantreffen, maar het eerste exemplaar is wel al verkocht. Mocht je je in Gotenborg melden met een vette cheque, dan is de kans vrij groot dat je dit Volvo pretpakket zo mee mag nemen. Dan is er nog de prijs: 300.000 euro, dat was het bedrag wat de koper van het eerste exemplaar moest neerleggen. Als er genoeg vraag is, dan zou serieproductie mogelijk zijn, hopelijk gecombineerd met een vriendelijker prijskaartje. Dus doe maar doorkomen met die vraag, want de S60 Polestar is pure porno op wielen. Filmpje!


dinsdag 13 november 2012

Nieuwe Lamborghini Aventador (Video)

 12 november 2012.      


Op de Autosalon van Parijs waren we toch lichtelijk teleurgesteld dat Lamborghini 'slechts' een gefacelifte Gallardo liet zien en de Aventador Roadster nog onder de pet hield. Anderhalve maand later maakt het merk dit alsnog goed: hier zijn de eerste foto's!




Z'n spirituele voorganger, de Murciélago Roadster, was zeer spectaculair maar had één groot nadeel: het was zo goed als onmogelijk om de kap te monteren en zodoende was de regenbui vaak al voorbij als het dakje eenmaal provisorisch vast zat. En was dat je gelukt, dan had je ook nog eens te maken met een aanbevolen topsnelheid die kelderde naar 160 km/h.




Lamborghini snapte dat dit toch niet helemaal de bedoeling kon zijn en levert de Aventador LP 700-4 Roadster met een dakpaneel dat 'binnen enkele seconden' te monteren is. Het dak is gemaakt van koolstofvezel en bestaat uit twee delen.




Aan de rest van de Aventador is niets veranderd, en gelukkig maar. De 6,5-liter V12 levert ook hier een vermogen van 700 pk en 690 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 3,0 seconden en de topsnelheid is 350 km/h. Het gecombineerde verbruik? Dat is 16,0 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 370 g/km.








De volgens het merk zelf 'spectaculairste Lamborghini ooit' komt in de zomer op de markt. De prijs is nu nog niet bekend.



zaterdag 27 oktober 2012

Toekomst Lotus veilig ! (Video James Bond )



De Lotus-soap heeft weer een nieuwe aflevering uitgezonden. Kwamen eerder nog berichtten dat er voorlopig geen enkel nieuw model meer het levenslicht zou zijn, vandaag krijgen we te horen dat de Esprit het Lotus-bloedbad heeft toch overleefd





De nieuwe Maleise eigenaar DRB-HICOM zegt tegen onze collega's bij AutoExpress niet alleen dat de ontwikkeling van de Esprit toch gewoon doorgaat, hij garandeert bovendien dat de productielijn in Engeland blijft en dat geen van de 1.189 werknemers hun baan zullen verliezen.
Pittige beloften over een merk zich in zulk zwaar weer bevindt. "Lotus is een Engels merk, en daarom blijft Herthel de thuisbasis. Lotus is niet alleen belangrijk voor de Engelse economie, maar ook voor de hele regio Norfolk," zegt Aslam Farikullah, hoofd van DRB-HICOM.




Volgens Farikullah ligt niet alleen op de Esprit, maar ook op de huidige Elise, Exige en Evora. Die moeten volgens de Maleise baas nog bijgeschaafd en verder geperfectioneerd worden. "We moeten realistisch blijven en de basis van het bedrijf goed op orde krijgen. Daarna gaat we kijken naar de mogelijkheid voor nieuwe modellen. We zijn erg enthousiast over Lotus en ons doel is om het bedrijf te laten groeien," zegt Farikullah.

Zoals bekend gaat het al even niet zo best met Lotus. In het Verenigd Koninkrijk werden dit jaar tot nu toe slechts 118 auto's verkocht. Wel zijn er zo'n 700 Lotussen geëxporteerd naar het buitenland. Ook op bestuurlijk niveau is er het een en ander gebeurd dat de naam van de Britse sportwagenfabrikant geen goed heeft gedaan.




zondag 21 oktober 2012

Oldtimer-Beurs Historicar Duisburg (Video)



DE OLDTIMERBEURS VAN HET RUHRGEBIET !

Zaterdag en zondag 20 en 21 oktober 2012 zijn  we naar de HistorieCar in Duisburg geweest. Na 115 kilometer rijden vanaf  de Hof van Twente brachten wij een bezoek aan de HistorieCar beurs, die werd gehouden in een gigantische stilgelegte staalfabriek in Duisburg.  Foto's Jan Wibbelink.  

Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !







Het was prachtig weer en het baste van de bezoekers.
Een feest voor alle Oldtimerfans van auto's, bromfietsen,
motoren, vrachtwagens en onderdelen. Een beleving voor jong en oud die je niet vergelijken kunt bij andere oldtimerbeursen.



















VOLVO 444



Het ontwerp is geïnspireerd door de Amerikaanse auto's van dezelfde periode, bijvoorbeeld de Mercury van de vroege jaren '40. De PV444 baande de weg voor Volvo's ontwikkeling tot een succesvol personenauto fabrikant. Door zijn grote populariteit wordt de PV444 in Zweden gezien als de "volksauto" . Hij werd voorgesteld in 1944 in Stockholm maar de productie kwam pas na het einde van de Tweede Wereldoorlog op gang.

In 1956 was het de bedoeling dat de PV444 zou worden opgevolgd door de Amazon, maar vanwege de voortdurende vraag naar de PV444 en de veel hogere prijs van de Amazon, zag Volvo zich genoodzaakt de PV444-productie voort te zetten. Men besloot tot een grondige "update" en de 444 leefde voort in een sterk gemoderniseerde auto, de PV544, die enige jaren parallel aan de Amazone.







Volkswagen Kever



Bouwjaar 1973, met de grote achterlichten ("Olifantsvoeten").
De Volkswagen Kever, die werd gebouwd van 1938 tot 2003, is de bekendste Volkswagen, de bekendste Duitse auto, en in het algemeen een van de bekendste auto's ooit. Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, kever genoemd, waarna de fabrikant die naam zelf ook ging gebruiken. 


Waarschijnlijk was de New York Times de eerste die de Volkswagen een Kever (Engels: Beetle) noemde.[bron?]. Van de Volkswagen Kever zijn er meer dan 20 miljoen wagens geproduceerd van 1937 tot 2003 en is daarmee de langst en de meeste geproduceerde wagen op eenzelfde platform.