Powered By Blogger

maandag 19 november 2012

Volvo S60 Polestar 508 Pk ! (Video's)





Volvo S60 Polestar: Rijtest en video

Een verlaten vliegveld in Noord-Zweden, een overnachting in de oude kazerne, grauw-grijs weer, en dat alles in een omgeving die in de zomer vast heel inspirerend is. Nu niet, maar het maakt allemaal niet uit. 
Een S60 met vijfhonderd-en-acht paarden staat op ons te wachten.



[ Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER! ]
Meer dan vijfhonderd pk in een S60. Denk er gerust eens over na, want dat is fors meer vermogen dan wat de Duitse concurrentie in hun kleinste sedans aanbiedt. 



Het verraadt ook wel iets van de Zweedse volksaard: de meeste tijd rustig, ingetogen en verstandig. Totdat ze het niet meer zijn en dan gáán ze echt los. Het verhaal van Polestar leest ook meer als een jongensboek dan als een kroniek over een bedrijf. De roots liggen in de racerij, waarin ze, met succes, nog steeds actief zijn. Een andere bron van inkomsten is het “chiptunen” van Volvo’s, met fabrieksgarantie. Tot zover niet veel bijzonders, pas toen Polestar ook zelf auto’s ging bouwen begint het verhaal erg af te wijken van wat de norm is. De C30 Polestar was niet zo heftig door kleur, grotere velgen of de andere spoilers. Ja, die waren ook leuk, maar vooral de technologie maakte indruk. Niet alleen werd het vermogen van de T5 opgepompt naar stratosferische hoogte (400+ pk), maar ook bouwde Polestar de C30 om naar vierwielaandrijving.


Function over form
Dan lijkt de S60 Polestar iets normaler, minder heftig aangepakt, maar niets is minder waar. Er zijn een aantal overeenkomsten met de S60 T6, maar evenveel verschillen. Nog een leuk detail: alle aanpassingen dienen het enige doel waarom de S60 Polestar op aarde is gezet: heel snel zijn. Een voorbeeldje: de voor- en achterbumper zien er niet alleen anders uit, maar zijn van het lichtere carbonfiber gemaakt, net als de voorste spatborden. De spoiler op de kofferklep is ook van carbon en groter dan wat Volvo tot nu toe leverde. De S60 Polestar slecht de grens van 300 km/u en op dat soort snelheden gaf de oude spoiler lift in plaats van downforce. Nog een voorbeeld dan: de sportuitlaat met pijpjes links en rechts ziet er indrukwekkend uit, maar levert ook een wezenlijke bijdrage aan de vermogensstijging. Van voor tot achter is namelijk een RVS buis van 3,5 inch gebruikt, voor de downpipes zelfs 4 inch en de reguliere katalysator mocht wijken voor een sport-exemplaar.



De Zweedse sloophamer
Deze tekst kun je letterlijk nemen, want de S60 Polestar vrat tijdens ons korte uitje op het vliegveld de standaard aandrijfasjes alsof de hongerwinter voor de deur stond. De leverancier van sterkere assen had even moeite gehad om het Polestar hoofdkwartier in Gotenborg te vinden, dus het is gelukkig een tijdelijk issue. Los van dit kleine probleempje heeft de S60 Polestar een snelheidspotentieel die de klasse van sportsedans herdefinieert. In 3,9 seconden zet de S60 Polestar 100 op de klok! Een tijd waar eerder de R8 dan de RS5 aan kan tippen. Bij Mercedes wordt het dan de SLS, de C63 heeft immers 4,5 tel nodig voor de standaardsprint. In München moet er een tweewieler aan te pas komen om dat bij te houden, bij de vierwielers is er niets wat in de buurt komt. De S60 Polestar is de snelste vierdeurs van het moment, hoewel de kroon voor de snelste vierzitter nog niet binnen is. De Ferrari FF sprint in 3,7 seconden naar de 100, maar het feit dat die bij een vergelijking van een Volvo moet worden gehaald is al heel bijzonder. Het statement over de topsnelheid reflecteert de Zweede coolheid: meer dan 300 km/u. Daar moeten we het mee doen.


De extra pk’s kwamen niet zomaar uit het T6 blok rollen. Standaard krijgt de zes-in-lijn 300 pk mee, met eeh Polestar chipkuurtje komt het vermogen op 329 pk. Dat er nu een gezonde 508 pk uit drieliter wordt gehaald is te danken aan een grotere Garret turbo, een volledig ander inlaattraject, een grotere intercooler en het al eerder aangehaalde uitlaattraject. Het leidt tot een specifiek vermogen van 169 pk per liter, ook al weer zo’n recordwaarde. Het maximumkoppel van 575 Nm is al even indrukwekkend. Het krachtpakket is gekoppeld aan een zestraps handbak, een aangepaste versie van die uit de D5.
Power versus control
Polestar hield niet op bij het aanpassen van de motor en carrosserie. Velgen (19”) en banden (265/30) werden een maatje groter dan Volvo normaal gesproken levert, maar dat zijn niet de meest belangrijke aanpassingen. Het hele onderstel werd ingrijpend opgestrakt onder leiding van coureur Robert Dahlgren. Er zijn Öhlins schokdempers gemonteerd en het chassis is 30mm verlaagd. Eveneens zijn X-members toegevoegd, werden veel van de bussen omgewisseld voor hardere exemplaren en er zijn dikkere stabi’s gemonteerd. Het vierwielaandrijving systeem is van Haldex net als in de S60 T6, maar er is nog een elektronisch aangestuurd (e-LSD) sperdifferentieel toegevoegd. Het resultaat van al deze aanpassingen en het vele afstelwerk is een vergaand neutraal onderstel. Je kunt heel vroeg in de bocht op het gas, waarna de achterkant geleidelijk iets naar buiten komt.

De lijst met aanpassingen is nog veel langer; zo werden er bijvoorbeeld grotere remmen gemonteerd. Voor zitten er 380mm grote Brembo schijven op met zespots zuigers, achter zijn het Polestar-Volvo exemplaren van 302mm. De accu verhuisde naar de achterbak voor een betere gewichtsverdeling. Het leeggewicht van 1640 kg lijkt wellicht aan de hoge kant, maar de ook vierwielaangedreven RS4 Avant en Ferrari FF zijn ruim 100 kg zwaarder.

Kopen dan maar ?


Tja, ergens moest ik nog wat nadelen aanstippen. De status van de S60 Polestar is op dit punt wat onduidelijk: in de showroom zal je hem niet aantreffen, maar het eerste exemplaar is wel al verkocht. Mocht je je in Gotenborg melden met een vette cheque, dan is de kans vrij groot dat je dit Volvo pretpakket zo mee mag nemen. Dan is er nog de prijs: 300.000 euro, dat was het bedrag wat de koper van het eerste exemplaar moest neerleggen. Als er genoeg vraag is, dan zou serieproductie mogelijk zijn, hopelijk gecombineerd met een vriendelijker prijskaartje. Dus doe maar doorkomen met die vraag, want de S60 Polestar is pure porno op wielen. Filmpje!


dinsdag 13 november 2012

Nieuwe Lamborghini Aventador (Video)

 12 november 2012.      


Op de Autosalon van Parijs waren we toch lichtelijk teleurgesteld dat Lamborghini 'slechts' een gefacelifte Gallardo liet zien en de Aventador Roadster nog onder de pet hield. Anderhalve maand later maakt het merk dit alsnog goed: hier zijn de eerste foto's!




Z'n spirituele voorganger, de Murciélago Roadster, was zeer spectaculair maar had één groot nadeel: het was zo goed als onmogelijk om de kap te monteren en zodoende was de regenbui vaak al voorbij als het dakje eenmaal provisorisch vast zat. En was dat je gelukt, dan had je ook nog eens te maken met een aanbevolen topsnelheid die kelderde naar 160 km/h.




Lamborghini snapte dat dit toch niet helemaal de bedoeling kon zijn en levert de Aventador LP 700-4 Roadster met een dakpaneel dat 'binnen enkele seconden' te monteren is. Het dak is gemaakt van koolstofvezel en bestaat uit twee delen.




Aan de rest van de Aventador is niets veranderd, en gelukkig maar. De 6,5-liter V12 levert ook hier een vermogen van 700 pk en 690 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 3,0 seconden en de topsnelheid is 350 km/h. Het gecombineerde verbruik? Dat is 16,0 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 370 g/km.








De volgens het merk zelf 'spectaculairste Lamborghini ooit' komt in de zomer op de markt. De prijs is nu nog niet bekend.



zaterdag 27 oktober 2012

Toekomst Lotus veilig ! (Video James Bond )



De Lotus-soap heeft weer een nieuwe aflevering uitgezonden. Kwamen eerder nog berichtten dat er voorlopig geen enkel nieuw model meer het levenslicht zou zijn, vandaag krijgen we te horen dat de Esprit het Lotus-bloedbad heeft toch overleefd





De nieuwe Maleise eigenaar DRB-HICOM zegt tegen onze collega's bij AutoExpress niet alleen dat de ontwikkeling van de Esprit toch gewoon doorgaat, hij garandeert bovendien dat de productielijn in Engeland blijft en dat geen van de 1.189 werknemers hun baan zullen verliezen.
Pittige beloften over een merk zich in zulk zwaar weer bevindt. "Lotus is een Engels merk, en daarom blijft Herthel de thuisbasis. Lotus is niet alleen belangrijk voor de Engelse economie, maar ook voor de hele regio Norfolk," zegt Aslam Farikullah, hoofd van DRB-HICOM.




Volgens Farikullah ligt niet alleen op de Esprit, maar ook op de huidige Elise, Exige en Evora. Die moeten volgens de Maleise baas nog bijgeschaafd en verder geperfectioneerd worden. "We moeten realistisch blijven en de basis van het bedrijf goed op orde krijgen. Daarna gaat we kijken naar de mogelijkheid voor nieuwe modellen. We zijn erg enthousiast over Lotus en ons doel is om het bedrijf te laten groeien," zegt Farikullah.

Zoals bekend gaat het al even niet zo best met Lotus. In het Verenigd Koninkrijk werden dit jaar tot nu toe slechts 118 auto's verkocht. Wel zijn er zo'n 700 Lotussen geëxporteerd naar het buitenland. Ook op bestuurlijk niveau is er het een en ander gebeurd dat de naam van de Britse sportwagenfabrikant geen goed heeft gedaan.




zondag 21 oktober 2012

Oldtimer-Beurs Historicar Duisburg (Video)



DE OLDTIMERBEURS VAN HET RUHRGEBIET !

Zaterdag en zondag 20 en 21 oktober 2012 zijn  we naar de HistorieCar in Duisburg geweest. Na 115 kilometer rijden vanaf  de Hof van Twente brachten wij een bezoek aan de HistorieCar beurs, die werd gehouden in een gigantische stilgelegte staalfabriek in Duisburg.  Foto's Jan Wibbelink.  

Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !







Het was prachtig weer en het baste van de bezoekers.
Een feest voor alle Oldtimerfans van auto's, bromfietsen,
motoren, vrachtwagens en onderdelen. Een beleving voor jong en oud die je niet vergelijken kunt bij andere oldtimerbeursen.



















VOLVO 444



Het ontwerp is geïnspireerd door de Amerikaanse auto's van dezelfde periode, bijvoorbeeld de Mercury van de vroege jaren '40. De PV444 baande de weg voor Volvo's ontwikkeling tot een succesvol personenauto fabrikant. Door zijn grote populariteit wordt de PV444 in Zweden gezien als de "volksauto" . Hij werd voorgesteld in 1944 in Stockholm maar de productie kwam pas na het einde van de Tweede Wereldoorlog op gang.

In 1956 was het de bedoeling dat de PV444 zou worden opgevolgd door de Amazon, maar vanwege de voortdurende vraag naar de PV444 en de veel hogere prijs van de Amazon, zag Volvo zich genoodzaakt de PV444-productie voort te zetten. Men besloot tot een grondige "update" en de 444 leefde voort in een sterk gemoderniseerde auto, de PV544, die enige jaren parallel aan de Amazone.







Volkswagen Kever



Bouwjaar 1973, met de grote achterlichten ("Olifantsvoeten").
De Volkswagen Kever, die werd gebouwd van 1938 tot 2003, is de bekendste Volkswagen, de bekendste Duitse auto, en in het algemeen een van de bekendste auto's ooit. Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, kever genoemd, waarna de fabrikant die naam zelf ook ging gebruiken. 


Waarschijnlijk was de New York Times de eerste die de Volkswagen een Kever (Engels: Beetle) noemde.[bron?]. Van de Volkswagen Kever zijn er meer dan 20 miljoen wagens geproduceerd van 1937 tot 2003 en is daarmee de langst en de meeste geproduceerde wagen op eenzelfde platform.



donderdag 18 oktober 2012

Ervaring van de Ferrari F12 (Video)



Test: FERRARI  F12  BERLINETTA



Beviel het?


Laten we eerst even op een rijtje zetten waar we het hier over hebben. Neem het volgende eens in je op: 740 pk, 690 Nm, een top van 340 km/u en een 0-tot-100-tijd van 3,1 seconden. Van 0 naar 200 km/u kost trouwens 8,5 seconden, of de tijd die het je kost om je schoenveter te strikken. De F12 Berlinetta dendert dan ook sneller over Ferrari's Fiorano-testcircuit dan zowel de 599 GTO als de Enzo. Dus beviel het? Beviel het?! Ja.








Nog bijzonderheden?
Hoe bijzonder is het wel niet dat een auto met deze prestatiecijfers zich laat rijden als een boodschappenwagentje? De F12 is zo vriendelijk en benaderbaar dat het elke verbeelding tart. Hij is lager, korter en minder breed dan de 599, dus handelbaarder. Hij is niet zo spannend als een 458, maar ook als je geen Alonso heet, kun je er immens veel voldoening uit halen. Hij stuurt scherper dan welke Ferrari ook, en de composietremmen, het gaspedaal en de versnellingsbak doen altijd exact wat je verwacht. De V12 is in de basis dezelfde als in de FF, maar je herkent 'm niet meer terug: in- en uitlaat, de oliepomp, de injectoren, alles is anders, zo legde Ferrari ons in zo'n 45 minuten uiteen. Vanaf 2.000 toeren kun je al het overgrote deel van de maximum acceleratie teweeg brengen. Oftewel, terugschakelen hoeft zelden, hoge toeren draaien hoeft nooit. Maar natuurlijk doe je dat laatste wel, veel en vaak, want de F12 klinkt als een zoete snoepwinkel vol kettingrokende elfjes.




Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
In Nederland mag je 369.589 euro meebrengen voor een F12 Berlinetta met HELE, wat staat voor de verschrikkelijke term 'High Emotion Low Emission' en duidt op de toepassing van start/stop en wat andere CO2-besparende maatregelen. Wil je geen HELE, dan mag je dankzij de CO2-belasting 386.359 euro neertellen. Wanneer de F12 precies in de Nederlandse showroom verschijnt, is nog niet bekend, maar we verwachten 'm toch wel binnenkort.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
De F12 Berlinetta lijkt haast voort te borduren op de aloude 550 Maranello, een van onze favorieten. Dit is een auto waarmee je elke dag kunt en wilt leven, in wilt sturen, wilt bewonderen, van wilt houden. Hij voelt niet aan als een fragiel diertje waarmee je voorzichtig dient te zijn; de F12 is bombastisch, episch en huilend snel. Hij is alles wat je wilt van een V12 Ferrari. Er is niets wat er ook maar in de buurt komt.